10 gewoonten die je stiekem minder productief maken

Vaak hebben we het gevoel dat we productief zijn geweest als we op een dag veel hebben kunnen doen. Hard werken staat gelijk aan een productieve dag, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo hoeft te zijn. Als je écht productief wil zijn, dan moet je je tijd slimmer indelen en onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken. In plaats van je bezig te houden met taken die minder belangrijk zijn zodat je het gevoel hebt dat je goed bezig bent, kun je je beter richten op de allerbelangrijkste en die efficiënt uitvoeren.

We willen allemaal wel meer gedaan krijgen in minder tijd. Maar we hebben vaak zo’n lange to-do list dat we door de bomen het bos niet meer zien. Toch zijn er een aantal gewoonten die we allemaal hebben, die er stiekem voor zorgen dat we minder productief zijn. Natuurlijk zoeken we het liefst een uur naar het perfecte recept voor de lasagne die we vanavond willen maken (want dat moet ook gebeuren) of spenderen we onze tijd aan het zoeken naar een outfit voor onze date van overmorgen. Allemaal heel belangrijk, maar als je dit soort activiteiten opschrijft om in één keer uit te voeren ben je veel productiever. Hoewel het niet altijd gemakkelijk is om gewoonten af te leren, zal het resultaat zijn dat je veel sneller met je werkzaamheden klaar bent. De volgende gewoonten zorgen er stiekem voor dat je veel minder gedaan krijgt.

1. Impulsief browsen // Je kunt veel beter alles wat je te binnen schiet op een lijstje zetten en dit in één keer doelgericht uitzoeken. Dit voorkomt dat je constant door kleine impulsen wordt afgeleid of dat je gestrest wordt van het feit dat je teveel moet onthouden.

2. Multitasken // Hoe graag wij vrouwen ook willen beweren dat we het kunnen, voor je productiviteit doet het geen wonderen. De realiteit is dat de meeste mensen er slecht in zijn en dat het ervoor zorgt dat je je taken minder goed uitvoert. Focus je dus liever op één taak tegelijk, zodat je je aandacht niet hoeft te verdelen.

3. Constant je e-mail checken // Natuurlijk ben je benieuwd als er een nieuw e-mailtje je inbox binnenkomt, maar negen van de tien keer is het niet zo belangrijk. Als je constant je e-mail in de gaten houdt ben je bij iedere e-mail die binnenkomt even afgeleid, waardoor je daarna extra moeite moet doen om je weer te concentreren. Kies dus een paar momenten per dag dat je in één keer al je e-mails leest en beantwoordt en sluit het programma daarna weer af.

4. Belangrijke taken voor het laatst bewaren // Hoewel het slim is om taken die minder dan twee minuten kosten direct uit te voeren, werkt het uitstellen van belangrijke taken je productiviteit tegen. Het gevolg is dat je er de hele dag tegenop gaat zien, waardoor je de taak in je hoofd groter maakt dan hij eigenlijk is. Als je meteen met de belangrijkste taak begint, dan heb je het achter de rug en ben je de rest van de dag zelfverzekerder.

5. Te veel meetings inplannen // Het gevaar van meetings is dat je er vaak achteraf achter komt dat je er helemaal niets aan hebt gehad of dat het voor jou helemaal niet relevant was. Plan dus alleen meetings in waarvan je van tevoren weet hoeveel tijd ze gaan kosten en wat de agendapunten zijn. Je kunt de rest van je tijd immers beter besteden aan andere dingen. Probeer ook af en toe blokken in je agenda te reserveren, zodat je rustig kunt werken en je niet steeds onderbroken wordt door een meeting.

6. De hele dag zitten // Af en toe een frisse neus halen doet wonderen en een klein beetje beweging vindt je lichaam zo nu en dan ook wel prettig. Ga dus buiten de deur lunchen als het even kan, of loop een blokje om in plaats van de hele dag aan je bureau te zitten. De kans is groot dat je collega’s het initiatief alleen maar kunnen waarderen.

7. Te lang snoozen // Hoe verleidelijk het ook is, die negen minuten die je extra hebt kunnen ‘slapen’ zorgen er echt niet voor dat je je uitgeruster voelt. Integendeel zelfs, snoozen zorgt er juist vaak voor dat je vermoeider bent dan wanneer je direct was opgestaan. Als je er moeite mee hebt om het snoozen af te leren, probeer je hersenen dan aan iets te herinneren waar je die dag naar uitkijkt. Of dat nou het feit is dat je je kleding al hebt klaargelegd of dat je iets lekkers in huis hebt gehaald voor het ontbijt. Ook kan het helpen om iedere dag één minuut minder te snoozen, zodat je het uiteindelijk helemaal bent afgeleerd.

8. Geen prioriteiten stellen // Er wordt vaak gedacht dat de kans op succes groter is wanneer men meerdere doelen najaagt. Dit werkt echter de kans dat je er daadwerkelijk in slaagt om deze doelen te bereiken tegen. Je kunt beter prioriteiten stellen en je daar voornamelijk op richten.

9. Alles vastleggen // Hoewel het slim is om zoveel mogelijk te plannen, moet je er altijd rekening mee houden dat er dingen veranderen. Leg dus nog niet alles vast, maar laat ruimte over om je plannen bij te schaven of te schuiven. De beste planning is er één die constant wordt bijgesteld. Als je hier moeite mee hebt dan zou je alles wat er gedaan moet worden op kunnen schrijven en dit vervolgens in je agenda te zetten. Zo verdeel je de taken en voorkomt je een overvolle agenda.

10. In alles perfectionistisch willen zijn // Perfectionisme is niet per definitie een slechte eigenschap, maar wel als je alles zo perfect mogelijk wil doen. Sommige dingen hoeven nou eenmaal niet perfect te zijn en als je geen genoegen kunt nemen met goed genoeg, dan zit je jezelf alleen maar in de weg. Dat betekent namelijk dat er niet genoeg tijd over is voor dingen die wel om perfectie vragen en je werk levert dat eigenlijk niet gevraagd wordt. Besluit dus van tevoren of iets perfect moet zijn of alleen maar goed genoeg, voordat je eraan begint.

En als je dan eens productief probeert te zijn gebeuren deze 13 dingen altijd:

Reageer op artikel:
10 gewoonten die je stiekem minder productief maken
Sluiten