Food

11 tips om groenten nóg lekkerder te maken

Hoewel we groenten heerlijk vinden, in welke vorm dan ook, deelt niet iedereen diezelfde mening. En zeg eens eerlijk: met dat stomen, roerbakken en tot overlijdens toe doorkoken ben je inmiddels ook wel een beetje klaar. Speciaal voor de moeilijke eters én voor iedereen die wel wat inspiratie kan gebruiken, verzamelden we elf manieren om groenten nog lekkerder te kunnen bereiden en verwerken!

1. Maak er frietjes van
Hoewel onze liefde voor echte friet groot is, komen groentefrietjes toch enorm goed in de buurt. Door bijvoorbeeld reepjes courgette te paneren en vervolgens gezond in de oven te bakken (of wat minder verantwoord: te frituren) maak je courgette al stukken interessanter. De lekkerste recepten vind je hier.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.17.14

2. Verwerk het in een dip
Helemaal gek op hummus? Verwerk er dan ook eens wat groenten in! Denk bijvoorbeeld aan bietjes voor een mooie roze-paarse hummus of pompoen voor een mooie oranje hummus. Lekker met pita strips, maar je kunt natuurlijk ook een stapje verder gaan en dippen met reepjes rauwe groente als wortel en bleekselderij. Kijk hier voor een aantal recepten.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.18.43

3. Rooster het!
Stomen is een gezonde keuze, maar we kunnen allemaal wel bekennen dat groenten hier over het algemeen niet zoveel smaak door krijgen. Door je groenten in de oven te roosteren met olijfolie, peper en zout zal letterlijk alles goed smaken. Vooral groenten als wortel (verschillende soorten en kleuren), pastinaak, zoete aardappel en rode ui lenen zich hier goed voor. Door ze te roosteren krijgen ze een licht gekarameliseerde smaak – erg lekker.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.19.40

4. Verander de textuur
Ben je niet zo van de salades? Verander dan de textuur om groenten meer vullend en verzadigend te maken. De makkelijkste manier is om je groenten te pureren tot een soep en hier je favoriete kruiden aan toe te voegen. Zo transformeer je een zak voorgesneden hutspotmix al makkelijk tot een perfect smaakvolle en vullende wortelsoep, en heb je met een blik tomaten, ui, wortel, bouillonblokje en basilicum al een heerlijke tomatensoep klaar. Gebruik toppings naar wens om toch wat textuur toe te voegen, zoals zelfgemaakte croutons van oud brood of crispy bacon.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.21.14

5. Maak er pasta van
Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen: spaghetti van courgette! Er zijn diverse groenten die je kunt omtoveren tot pasta, maar je kunt natuurlijk ook bloemkool fijnmalen tot rijst of couscous. Dit is echt veel makkelijker dan je misschien zal denken – ‘zoodles’ maak je binnen 2 minuten met een juliennesnijder – dus probeer het zeker eens. Maak er een lekkere bolognesesaus bij en je hebt amper door dat je geen echte spaghetti eet. Ook ideaal als gezonde lunch.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.22.14

6. Vergeet de steel niet
Wist je dat de steel van broccoli, die je normaal gesproken direct weggooit, zoeter is dan de roosjes? En misschien zelfs lekkerder, if we may say so? Vergeet deze ook niet tijdens de bereiding, bijvoorbeeld in een soep, roerbakmaaltijd of rauw met een dip.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.23.58

7. Verwerk het in een smoothie
Hoewel de kleur er sterk door zal veranderen, kun je groenten super makkelijk in plain sight verstoppen zonder dat je een overheersende smaak krijgt. Door bijvoorbeeld mango toe te voegen aan een smoothie met spinazie zal de zoete smaak van de mango overheersen en geeft de spinazie enkel een verfrissend tintje. Kijk hier voor 10 groene smoothie recepten.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.25.37

8. Doe het door je aardappelpuree
Voeg bijvoorbeeld (gegaarde) kool of erwtjes toe aan je puree of verander de hele kleur door de toevoeging van gepureerde wortel of rode bietjes. Het is natuurlijk ook lekker om een puree volledig op basis van zoete aardappel of pastinaak te maken.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.26.38

9. Gooi smaak niet weg
Sommige delen van groenten gaan we nou eenmaal niet gebruiken, maar wist je dat je hier een heerlijke bouillon van kunt maken? Verzamel restjes als uienschil, champignonsteeltjes en de onderkant van prei, wortel en bosui in een plastic bakje of ziplock in de vriezer en maak hier een bouillon van wanneer je voldoende bij elkaar hebt.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.27.21

10. Pizza anyone?
Grote kans dat pizza je favoriete eten is; grote kans dat je ook weet dat dit niet de meest gezonde keuze is. Maar wat nou als je de bodem vervangt door ‘deeg’ van bloemkool? Stukken gezonder en oprecht heel erg lekker. Op pizza heeft natuurlijk niemand iets tegen. Nog nooit eerder geprobeerd? Oefen dan eerst even!

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.28.42

11. Maak er een snack van
Groentechips kennen we inmiddels wel, maar vaak zijn deze alsnog gefrituurd. Door groentechips zelf in de oven crispy te garen met een beetje olijfolie, maak je er wel een oprecht gezonde snack van. Gebruik bijvoorbeeld boerenkool (met olijfolie, peper en zout) of snijd wortelgroente dun met een mandoline.

Schermafbeelding 2016-02-05 om 13.29.40