Food

19 makkelijke en gezonde maaltjes voor één persoon

Al kook jij normaal gesproken de sterren van de hemel en hou jij ervan om je soms uit te sloven, als je alleen bent hoeft dat niet zo nodig. Dan volstaat een makkelijk doch voedzame hap waar niet te veel ingrediënten bij komen kijken. Maar toch kun je er in je uppie best een feestje van maken.

Met alle onderstaande recepten maak je nooit meer eten voor een heel weeshuis als dat absoluut niet nodig is.

1. Toast met feta, avocado en granaatappel pitjes // Ook zeer geschikt als ontbijt of lunch. Klik hier voor het recept.

Schermafbeelding 2015-04-20 om 13.17.25

2. Gebakken eitje uit de oven met proscuitto // Lekker met een groene salade én als je liever weinig koolhydraten eet ‘s avonds. Klik hier voor het recept.

enhanced-buzz-32355-1428620687-22

3. Salade met peer en blauwe kaas // De ingrediënten waar je eventueel iets van over houdt zijn lang houdbaar. Klik hier voor het recept.

enhanced-buzz-27273-1428620474-18

4. Indiase knollensoep // Weer eens iets anders dan een snel courgette- of brocollisoepje als je alleen eet. Er zit onder andere pastinaak en zoete aardappel in – ingrediënten die in elke supermarkt wel te krijgen zijn. Maar je kunt uiteraard experimenteren met andere groentes. Klik hier voor het recept.

enhanced-buzz-25641-1428526951-30

5. Taco’s met garnalen // Het recept is voor 4 taco’s in totaal: twee voor vanavond en twee voor de lunch, bijvoorbeeld. Maar mocht er onverwacht iemand aanschuiven, dan is dit gerecht ook een winnaar. Klik hier voor het recept.

enhanced-23030-1428529244-4

6. Tosti met spruitjes // Een perfecte tussenweg voor als je zin hebt in iets ‘comfortabels’ maar ook iets gezonds wilt eten. De paar extra ingrediënten geven deze tosti net wat meer schwung. Klik hier voor het recept.

enhanced-buzz-2395-1428527479-27

7. “Veggie” sushi rollen // Zónder rijst. Klik hier voor het recept.

enhanced-24286-1428619975-6

8. Salade met walnootkruim // Vrij van gluten en vegan-proof. Klik hier voor het recept. Als je wat salade over hebt maakt dat een perfect lunchgerechtje voor de volgende dag. De ingrediënten die je overhoudt (kruiden, ingrediënten voor de dressing) zijn langer houdbaar.

Schermafbeelding 2015-04-20 om 13.13.12

9. Roerbak bloemkoolrijst // Een warme maaltijd met heel veel groenten (en weinig calorieën). Klik hier voor het recept.

enhanced-buzz-765-1428607676-17

10. Marokkaans gekruide vis met bloemkoolcous cous // Een potje Râs al hânout (Marokkaanse kruidenmix) misstaat niet in je voorraadkast: je kan daar de meest simpele gerechten mee op smaak brengen. Klik hier voor het recept.

enhanced-2354-1428527612-18

11. Kaasomelet met pepers // Met slechts zes ingrediënten. Klik hier voor het recept.

1378985290191682

12. Frittata met sjalotjes en courgette // Je kan de kaas vervangen met ieder andere soort die je lekker vindt. Klik hier voor het recept.

zucchini-frittata

13. Avocado gevuld met garnalen // Dit is ook zo gepiept en bomvol gezonde en voedzame goodies. Klik hier voor het recept.

20130813-190246(pp_w1200_h1600)

14. Pasta carbonara // Voor één persoon?! Ja dat kan. Pasta gerechten staan meestal bekend om zijn enorme porties, maar deze is super makkelijk. Klik hier voor het recept.

Carbonara06_BtP1

15. Bruschetta met tomaat en basilicum // Dit recept is goed voor 24 (!) sneetjes. Dus je hebt óf heel veel honger, of je koop gewoon iets minder brood en tomaten. Voor de rest ben je zo klaar. Klik hier voor het recept.

tomaten-bruschetta-italiaans-22

16. Bulgursalade // Met een pak bulgur op voorraad maak je in een handomdraai de lekkerste salades. Klik hier voor het recept.

892eaa0d582fc38d3ed460221f0dd643

17. Oosterse slawrap // Dit recept is voor vier slawraps, maar kan easy peasy voor één persoon worden bereid. Gebruik het liefst grote ijsbergsla bladeren en je kan ‘gewoon’ zout gebruiken. De hoisinsaus daarentegen is onmisbaar voor dit gerecht want zo lekker. Klik hier voor het recept.

201309-omag-sunnys-recipes-1-600x411

18. Quesadillas // Je kan de kaas vervangen met jong belegen kaas én de garnalen vervangen door kip. Klik hier voor het recept.

slide_417822_5318168_free

En als je dan ook nog zin hebt in een toetje:

19. Super makkelijk bananenchocolade ijs // Je hebt alleen een bevroren banaan nodig, Nutella, vanille suiker en een blender/keukenmachine. Klik hier voor het recept. Geen Nutella maar wel pindakaas in huis? Klik dan hier.

Schermafbeelding 2015-04-22 om 16.39.38