Food

9 Minder bekende graansoorten die nét zo gezond zijn als quinoa

Inmiddels worden we zo met dit eeuwenoude graan om de oren geslagen, dat we ons haast niet meer kunnen voorstellen dat het een paar jaar geleden nog niet in de schappen lag. Zo erg zelfs, dat we soms even geen quinoa meer kunnen zien. Probeer daarom ook eens een van deze andere granen die net zo voedzaam en veelzijdig zijn, maar om één of andere reden nog niet dezelfde bekendheid genieten.

Bulgur
Bulgur is niet glutenvrij, maar zit boordevol vezels en is laag in vet. De graansoort kookt gaar in ongeveer 10 tot 12 minuten en kan worden verwerkt zoals couscous of quinoa.
quinoa1

Farro
Dit eeuwenoude graan staat bekend om zijn chewiness en zit vol met vezels en mineralen. Farro heeft iets langer nodig om te koken en kan het beste worden verwerkt als vervanging van arborio rijst in risotto.
quinoa2

Freekeh
Freekeh betekent letterlijk ‘wrijven’ en dat refereert aan de manier waarop het graan wordt geproduceerd. Het graan wordt namelijk geplukt, gedroogd, geroosterd en gewreven. Wat er dan overblijft wordt Freekeh genoemd. Verder lijkt het graan verdacht veel op bulgur en kookt het in ongeveer 20 minuten gaar.
quinoa3

Millet
Nog niet zo lang geleden was millet vooral om aan vogels te voeren en zitzakken mee te vullen. Dankzij de glutenvrije hype staat het tegenwoordig in steeds meer keukens op het menu. Dit parelvormige graan heeft een nootachtige smaak en bevat ontzettend veel vezels, ijzer, vitamine B en magnesium. Millet wordt vaak gebruikt om flatbread te maken.
quinoa4

Amaranth
Er zijn wel 60 verschillende soorten amaranth en toch heb je er waarschijnlijk nog niet van gehoord. Dit graan komt oorspronkelijk uit Peru, hoewel Mexico hetzelfde claimt. Amaranth is familie van quinoa en kan worden gepoft, gekookt en gestoomd. Omdat het erg klein is wordt het vaak net zoals polenta gebruikt als verdikkingsmiddel of als basis voor een saus.
quinoa5

Kamut
Kamut heeft een taaie structuur en een rijke, nootachtige smaak. Net zoals bruine rijst zijn het korrels, die veel proteïne en weinig vet bevatten. De naam komt van het soort graan waarvan het afkomstig is, namelijk khorasan.
quinoa6

Sorghum
Sorghum wordt in sommige keukens in de vorm van een siroop gebruikt als zoetstof, maar is ook goed te verwerken als meel of als korrel. Het is glutenvrij, smaakt zoals couscous en is te gebruiken in stoofpotten en salades.
quinoa7

Spelt
Dit graan ken je ongetwijfeld al: het is licht zoet en heeft een nootachtige smaak. Het heeft ongeveer dezelfde vorm als orzo, maar bevat meer proteïne. Het is gemakkelijk te koken en te verwerken in risotto of salade.
quinoa9

Barley
Barley is een veelzijdig graan dat zowel gepeld als als parel te verkrijgen is. Het wordt vaak gebruikt voor pilaf, soepen en salades.
quinoa8

Heb je toch nog wat quinoa in de kast staan? Hier zijn 10 manieren om je quinoa óók te verwerken:Quinoa-970x500