Love & Life

Ben jij een millennial? Dan doe je dít veel beter dan vorige generaties

Millennials zijn opgegroeid met de gedachte dat het anders moet; de gedachte dat er maatregelen getroffen moeten worden om de toekomst van onze planeet veilig te stellen. Macht of geld zijn fijn, maar zeker niet de prioriteit. Een groene toekomst wel, want na ons moet de wereld simpelweg ook nog gezellig zijn.

Het is misschien nog niet helemaal tot je doorgedrongen, omdat aandacht aan een gezonder leven en een betere planeet zo normaal voor onze generatie is geworden, maar wij zijn toch echt dé generatie die een verschil maakt – en gaat maken. Voorgaande generaties namen de wereld gemiddeld gezien toch net iets meer voor lief; iets wat nu al een enorme impact op het klimaat heeft gemaakt, maar ook een reden is om het belang van duurzaamheid meer in te zien.

HyperFocal: 0

Millennials betalen graag extra voor duurzamere opties

Hoewel we in een van de meest ingewikkelde economische klimaten van de afgelopen honderd jaar leven, blijken we met z’n allen toch meer te betalen om die manier duurzame keuzes te kunnen maken. Ook de personen met een minder groot budget geven hier extra geld aan uit. In 2014 betaalde nog de helft van de mensen graag iets meer voor planeetvriendelijke opties; slechts één jaar later lag dit aantal zelfs op zo’n driekwart, blijkt uit onderzoek.

En wáár betalen we dan graag extra voor?

We kopen met z’n allen natuurlijk steeds meer biologische en lokale producten in de supermarkt, maar dat is zeker niet het enige waar deze groei aan te danken is. Ook in de keuze voor non-food producten en diensten is duurzaamheid tegenwoordig leidend voor de millennial. Steeds meer bedrijven en dienstverleners passen zich aan op de wensen van deze groep, waartoe jij waarschijnlijk ook behoort. Internationale bedrijven als Tesla, waarvan de duurzaamheid afstraalt, zijn in opkomst, en daarnaast zetten enorme instanties als banken en verzekeringsmaatschappijen zich steeds meer in voor een betere wereld. Ook in eigen land doen we het goed en bestaan er zelfs voldoende duurzame opties waar je niét extra voor betaalt.

Zo stimuleert ASN Bank bijvoorbeeld een rijke natuur door de juiste investeringen en is KPN al sinds 2015 compleet klimaatneutraal. De Nederlandse telecomprovider is niet alleen klimaatleider in eigen land, maar behoort daarnaast al vijf jaar tot de wereldtop op het gebied van klimaatbeleid en transparante rapportage hierover. Zo is het totale energiegebruik van KPN sinds 2010 met 20% gereduceerd, terwijl het volume aan datacommunicatie sterk is gegroeid. Wereldwijd staat het bedrijf in de top tien meest duurzame telecombedrijven. Dan doe je iets goed, maar zoiets gaat niet vanzelf.

Foto: Brooke Cagle

Hoe ze dat doen? Op een manier die ook voor jou toegankelijk is

De toppositie van KPN is op directe en indirecte wijze gerealiseerd. Indirect bijvoorbeeld door ‘werken waar je maar wilt’ mogelijk te maken. Scheelt een hoop files en daarmee natuurlijk ook CO2-uitstoot. Maar denk ook aan de mogelijkheid tot opslag in de Cloud, wat ervoor zorgt dat er veel minder apparaten nodig zijn om je foto’s, video’s en andere documenten op te slaan.

Nu is het natuurlijk niet zo dat enkel millennials bewuster zijn geworden

Waar het voorheen de gemiddelde tiener weinig kon boeien of een product of service verantwoord tot stand is gekomen, is ook Generation Z bereid om meer geld neer te tellen voor een duurzaam product. Dit aantal is gestegen van 55% in 2014 naar 72% in 2015. Baby boomers hebben net wat minder interesse, met zo’n 51% in deze laatste periode, maar het aantal is gelukkig wél gestegen.

Foto: Joey Kyber

Ga jij ook nóg duurzamer leven? (Hint: makkelijker dan je denkt!)

Al met al is het een fijne, geruststellende weet voor iedereen die tot de huidige generatie behoort. Dat je op je luie reet mag gaan zitten en het anderen wel laat oplossen, dat is echter niet het juiste idee. Zorg ervoor dat jij ook je steentje bijdraagt, al is het maar door net iets beter over je kledingaankopen na te denken, je bestanden virtueel op te slaan of voor bedrijven te kiezen die ook aan later denken. En hou NSMBL in de gaten, want we delen snel een lijstje met supermakkelijke tips waarmee werkelijk iedereen bewuster kan leven – met of zonder budget.

In samenwerking met KPN