Entertainment

Dit experiment laat zien hoe makkelijk het is om nep-influencer te worden

Eerder dit jaar deelden we een succesvol experiment van Nederlandse studenten die een nep-influencer creëerden die binnen no time 10.000 volgers had.

Ook internationaal gaan ze nu met dit concept aan de haal. Marketingbedrijf Mediakix wilde bewijzen hoe makkelijk het is om een populair Instagram-account the faken en zo betaalde campagnes in de wacht te slepen.

De marketing agency maakte twee accounts aan: een ‘lifestyle and fashion-centric Instagram model‘ en een ‘travel and adventure photographer‘.

Voor het eerste account werd een model ingehuurd voor één dag, en werden er tientallen foto’s geschoten, genoeg om het account mee te vullen. Zij moest door voor Alexa Rae (@calibeachgirl310). Het tweede account ging nog een stap verder. Dat draaide om de compleet fictieve Amanda Smith (@wanderingggirl). De volledige Instagram-feed bestond uit stock-foto’s en blonde meisjes die met hun rug naar de camera staan.

Na het opzetten van de accounts werden er volgers ingekocht. “We started with buying 1,000 followers per day because we were concerned that purchasing too many followers at the onset would result in Instagram flagging the account,” legt iemand van Mediakix uit. “However, we quickly found that we were able to buy up to 15,000 followers at a time without encountering any issues.”

Hoeveel kosten die volgers dan? Tussen de $3 en $8 per 1000. Maar ja, die nepvolgers liken en commenten natuurlijk niet, dus likes en comments moesten óók worden ingekocht (dat dit überhaupt kán wisten we niet eens). Ze kochten voor elke foto 500 tot 2,500 likes in, en 10 tot 50 comments om een beetje overtuigend over te komen, en toen was het tijd om op zoek te gaan naar sponsors door calibeachgirl310 en wanderingggirl in te schrijven op influencer marketing platforms.

Allebei de accounts sleepten twee sponsordeals binnen. Echte, betaalde sponsordeals. Het opzetten van de accounts kostte Mediakix uiteindelijk rond de $1000 dollar, maar het laat wel zien hoe verraderlijk de Instagram-markt is. Iedereen kan doen alsof ze iemand zijn. Yikes.

Wij hebben overigens wél echte Instagram-accounts en gingen daarmee de straat op om te vragen wat mensen van onze foto’s vinden: