Anne-Margreet
Anne-Margreet Health 11 nov 2015

NSMBL Challenge: een week zonder toegevoegde suikers

Natuurlijk bestudeer ik af en toe de achterkant van producten om te kijken wat ik allemaal binnen krijg en weet ik soms zelfs het aantal calorieën uit mijn hoofd op te noemen. Over het algemeen is dat namelijk waar mijn interesse het meest naar uit gaat (hoewel dat natuurlijk lang niet altijd het meest zegt). Mijn rule of thumb is dan ook: vers en gezond eten, maar wel gewoon waar ik zin in heb. En dat werkt tot nu toe prima. Dus aangezien ik al best bewust met mijn voeding bezig ben, kan het toch ook niet zo moeilijk zijn om helemaal suikervrij te eten? Spoiler alert: dat is het dus wel.

Iets waar ik dus helemaal nooit op let is de hoeveelheid suiker die in producten zit. Ja, inmiddels weet iedereen wel dat je het beste geen pakjes kunt kopen en je voorverpakte pastasauzen en soepen ook het beste kunt laten staan. En dat doe ik dus ook trouw. Maar dat er zelfs suiker zit in producten die als ‘gezond’ worden bestempeld kwam toch wel een beetje als een shock. Als iets hartig proeft, dan zit er toch zeker geen suiker in? Could I have been more wrong?

Toen ik aan deze challenge begon ben ik eerst al mijn kastjes door gaan spitten. Ik wilde mijn eetpatroon namelijk niet helemaal veranderen, maar producten die veel suiker bevatten vervangen door suikervrije alternatieven. Dat kan niet zo moeilijk zijn, toch? Eerst moest ik weten waar ik naar moet zoeken. Wist je dat suiker maar liefst 21 verschillende namen kan hebben?! Ik niet. Het was dus ook een hels karwei. Maar, ik ben wel heel wat kennis rijker.

Quick fact: wil je zelf ook suiker uit je vooraadkast bannen? Dit zijn de termen waar je op moet letten: glucose, glucosestroop, rietsuiker, honing, moutextract, glucose-fructosestroop, basterdsuiker, kandij, maïsstroop, geconcentreerd vruchtensap, siroop, stroop, druivensuiker, melasse, sacharose, dextrose, vruchtensap concentraat, ahornsiroop, maple syrup, geleisuiker en sucrose. Zelfs als er op de verpakking iets in de trant van ‘geen toegevoegde suikers’ staat, kan het zijn dat de fabrikanten het beruchte stofje alsnog in de ingrediëntenlijst hebben verstopt onder een andere naam. Sneaky bastards.

Weet je wat mijn grootste vondsten waren? ‘Biologisch’ is lang niet altijd een synoniem voor suikervrij. De muesli waar ik elke dag mijn dag mee begin bevat dus gewoon suiker. Waar dan, vraag ik me af. Tussen de havervlokken, rozijnen, stukjes noot en dosis superfoods? Blijkbaar. Ook de sojamelk waar ik mijn havermout mee maak bevat suiker, de ‘gezonde’ granenrepen die ik soms als tussendoortje eet en laten we het alsjeblieft niet hebben over de verse sapjes waar ik op leef. Ik beloof mezelf daarom plechtig dat ik van nu af alleen nog maar zelf sapjes zal maken.

Hoewel ik me deze week alleen op suiker ga focussen, merk ik dat ik ook meteen op andere dingen ga letten. In mijn favoriete smeerkaas zitten namelijk wel verdacht veel E-nummers. Ik maak zo nu en dan een mental note: als deze week voorbij is dan moet ik de rest van mijn eetpatroon ook maar eens onder handen nemen. Toch valt het aantal producten dat ik moet vervangen me mee. Ik merk wel dat deze challenge me inspireert om ook op andere manieren gezonder te leven. Ik neem me voor om deze week koffie te skippen en wat vaker een salade als lunch te eten.

Wat mag ik deze week allemaal eten? Zolang ik suikervrije yoghurt gebruik en een muesli vind zonder toegevoegde suiker, hoef ik mijn geliefde ontbijtje niet te veranderen. Ik vermijd alleen het sap en gooi er in plaats daarvan wat meer fruit in: banaan, dadels en abrikozen. Ook honing is deze week niet toegestaan (want hoewel dit een natuurlijk product is, zit het wel bomvol natuurlijke suikers) en strooi ik in plaats daar van wat kaneel over mijn wat kale yoghurt. Yum! Verder sla ik wat suikervrije tussendoortjes in: biologische rijstwafels met biologische pindakaas en hummus en suikervrij roggebrood. Ook bak ik mijn favoriete bananenbrood: banaan, ei, koekkruiden, speltmeel en wat rozijnen. Easy does it! Brood mag wel gewoon, mits er geen suiker aan toe is gevoegd (let op: de meeste broden uit de supermarkt bevatten wel suiker!). Ik ben helemaal dol op avocado op brood, dus met dat suikervrije beleg zit het wel goed. ‘s Avonds zal wat lastiger worden omdat ik een aantal eetafspraken heb staan, maar ik licht iedereen van tevoren al in over mijn challenge. Misschien dat ze wel gewoon gezellig met me mee willen doen. En anders neem ik zelf wat mee!

Dag 1

Ik begin de dag met goede moed. Na mijn ontbijtje, maak ik mijn tussendoortjes voor vandaag klaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat vandaag goed gaat komen. Ik heb zelfs een eetdagboek gemaakt! Iets wat ik normaal gesproken nooit doe (tenzij ik alles achteraf invoer om uit te rekenen of ik dat extra handje chips nog mag pakken). Maar laat ik niet te vroeg juichen, om 09:03 bega ik mijn eerste fout. Uit macht der gewoonte (en omdat mijn trein vertraging heeft) haal ik op het station een cappuccino to go. Ik doe er niets in, maar realiseer me later dat er best wel eens suiker in de melk zou kunnen zitten. Helaas ben ik al te laat, maar ik besef me nu wel hoe gemakkelijk deze nieuwe levensstijl er bij in kan schieten. Eenmaal op de redactie wordt me een gebakje aangeboden, die ik gepast afsla en in plaats daarvan knabbel ik aan mijn verrukkelijke stukje bananenbrood. Zonder suiker.

Aan het begin van de middag voel ik een lichte hoofdpijn op komen. “Zou dat door de suiker komen? Misschien moet ik even een paracetamol nemen. Zit er suiker in paracetamol?” Zo gaat mijn gedachtegang bij ongeveer ieder pijntje dat ik voel. Toch is het vandaag allemaal redelijk goed vol te houden. Ik kom thuis en schuif aan bij een heerlijke pan met verse pasta en heb geen moment het idee dat ik iets mis! So far so good. Op naar dag twee!

Dag 2

Na een vliegende start van de dag (want geen cappuccino op het station dit keer) merk ik dat ik minder trek heb dan gisteren. Daar waar ik vaak tussen het ontbijt en de lunch een tussendoortje neem ontgaat de lust me en in de pauze volstaat mijn soepje. Gek, denk ik. Ik wijt het aan de verslavende werking van suiker en sta er verder niet te veel bij stil. ‘s Middags werk ik nog wat tomaatjes naar binnen en daar heb ik genoeg aan. Na het werk ga ik uit eten bij Wilde Westen in Amsterdam West en bega al direct fout twee. Ik laat me een ginger biertje aanraden, wat ik zonder twee keer nadenken bestel. Ruim na de eerste slok merkt mijn vriend op hoeveel suiker er in het flesje zit en ik realiseer me dat ik er geen moment bij stil heb gestaan. Oeps! Deze challenge is toch moeilijker dan ik had gedacht! Verder probeer ik er rekening mee te houden, maar ik merk wel dat het lastig is om buiten de deur te eten als je een bepaald dieet volgt. Daar moet ik de volgende keer toch echt het restaurant op uitkiezen! Maar dag twee zit er weer op en morgen is het weer tijd voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen. I am gonna get it right this time!

Dag 3

Tussentijdse conclusie: alles duurt lang. Ik merk dat suikervrij eten toch echt een tijdrovende bezigheid is. Zelf ben ik er altijd van overtuigd geweest dat het het beste is om niet teveel met je eten bezig te zijn en gewoon te eten wanneer je honger hebt. Nu moet ik ieder tussendoortje en iedere snack plannen, van tevoren klaarmaken, inpakken en de hele dag meenemen. Dit voorkomt wél spontane cravings, maar zorgt er ook voor dat je eet omdat je dat hebt gepland (en dus niet omdat je honger hebt). En dan hebben we het nog niet eens gehad over de supermarkt! Oh boy… You’re in for a treat! Het kostte me vandaag maar liefst 45 minuten om de boodschappen voor het avondeten te doen! Waar ik me normaal gesproken heel efficiënt door de winkel beweeg en binnen no time bij de kassa sta, leg ik nu drie keer iets terug voordat ik zeker weet dat ik iets kan maken wat helemaal suikervrij is. Ieder pakje draai ik om en bestudeer ik aandachtig en als ik dan bijna alles denk te hebben, blijkt er dat het laatste ingrediënt suiker bevat en kan ik weer helemaal overnieuw beginnen. Enfin, je moet er wat voor over hebben. Zelfs rare gezichten van het supermarktpersoneel, dat blijkbaar zelf óók niet weet of er suikervrije chorizo te verkrijgen is, zo blijkt. En die is er niet. Dus maakte ik het zoete aardappelnstamppotje waar ik de hele dag al zo’n zin in had een keer zonder chorizo. Wel zo gezond en nog steeds heel lekker!

Dag 4

Het is alweer de een na laatste dag! Time flies when you’re having fun! Ik merk dat ik nu zo erg aan de routine gewend ben dat ik er helemaal geen erg meer in heb. Ik heb af en toe een beetje een weeïg gevoel in mijn buik, maar verder zijn er geen symptomen die wijzen op afkickverschijnselen. Het scheelt dat ik nu goed weet wat ik wel kan eten en wat ik moet laten staan en heb overal inmiddels suikervrije alternatieven staan.

Vandaag eet ik bij een vriendin en dat vind ik de lastigste opgave van de week. Dat ik besluit om suiker uit mijn dieet te verbannen, betekent natuurlijk niet dat zij dat ook moet doen. Maar gelukkig is ze sportief en besluit ze een avondje mee te doen. Ze heeft een heerlijke verse soep gemaakt, die ze serveert met een frisse salade. Je hoeft echt helemaal niets te kort te komen als je suikervrij leeft! Na het eten zetten we thee en betrap ik me er op dat ik me stiekem verheug op iets lekkers. Ha, dat mag dus niet. Maar dit is wel de eerste keer deze week dat ik zin heb gehad in iets zoets. Blijkbaar kan ik het dus best!

Dag 5

Het einde is in zicht! Gek genoeg sta ik niet naast mijn bed te springen en te juichen. Ik ben wel fit en zit lekker in mijn vel, maar het is niet alsof ik niet kan wachten om de suikerpot te bespringen. Wel zal ik blij zijn als ik niet meer tien minuten bezig ben met het bij elkaar scharrelen van mijn lunch en de hele dag met vijftien plastic bakjes in mijn tas rondloop. Maar dat is dan ook alles. Je kunt het maar zwaar hebben.

Op kantoor krijg ik een vrijbrief om om 17:00 te stoppen. Ik heb mijn les er wel uitgehaald en ben tot de conclusie gekomen dat vijf dagen niet lang genoeg is om echt fundamentele verschillen te merken in je gezondheid. Of ik ben gewoon al retegezond, zoals ik mezelf graag wijs maak. Hoe dan ook, vanmiddag is de beruchte vrijdagmiddagborrel en in wijn zit suiker, dus tot dusver mijn challenge. Ik knabbel nog braaf een paar schijfjes komkommer weg en als de klok vijf uur slaat spring ik op en ren ik naar de keuken. Daar ligt namelijk een gebakje dat de hele week voor mij is bewaard. Oké, dat over de suikerpot bespringen neem ik terug.

Eindoordeel

Ik ben heel blij dat ik dit heb gedaan! Hoewel ik suiker nooit helemaal op zou geven (puur omdat ik het teveel werk vind om er de hele dag mee bezig te zijn), is het fijn om een keer goed stil te staan bij wat je nu eigenlijk allemaal binnenkrijgt. Er zijn zeker producten die ik in het vervolg niet meer op mijn boodschappenlijstje zet of liever zelf maak. Maar suiker helemaal skippen? Ik vind dat je zo nu en dan best eens kunt genieten van een stukje chocola of een lekkere donut. Voor suiker geldt hetzelfde als alcohol: geniet, maar met mate.

Tips

Als je zelf ook eens wil proberen of je kunt overleven zonder suiker, dan zijn er een aantal tips die ik je kan meegeven. Ten eerste is het verstandig om slim in te kopen. Gezond eten hoeft niet duurder te zijn! Plan wat je de hele week gaat eten en haal dit van tevoren al in huis. Omdat je waarschijnlijk de enige bent die dit eet, kun je het beste producten kopen die je voor meerdere gerechten kunt gebruiken. Maak desnoods van tevoren een grote hoeveelheid klaar, zodat je hier niet continue mee bezig hoeft te zijn. Het scheelt als je zelf je tussendoortjes meeneemt, zodat je niet in de verleiding komt om even snel iets te halen. Dat brengt me bij mijn tweede tip: vind iemand om het mee samen te doen! Zeker als je bang bent dat je cravings sterker zijn dan jijzelf, is het handig als je iemand hebt om mee te beginnen. Het motiveert en is nog gezellig ook. Vertel in ieder geval iedereen waar je mee bezig bent, zodat ze rekening met je kunnen houden. Ten slotte is het belangrijk dat je je research goed doet. Ik had van tevoren echt niet geweten dat er 21 verschillende termen waren waarvoor ik moest uitkijken. Plus, er is een oneindige hoeveelheid recepten te vinden van mensen die dit al langer doen, zodat je niet opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Suikervrij eten is niet minder lekker, het is misschien alleen iets meer werk.

Ga je het ook proberen of eet je al suikervrij? Laat ons weten hoe jij het ervaart!

En wie zei dat je niet mag snoepen? Zo maak je je eigen vegan & suikervrije chocoladerepen.

Reageer op artikel:
NSMBL Challenge: een week zonder toegevoegde suikers
Sluiten