Food

Waarom je niet meer moet ontbijten met een banaan

Ai… We dachten meer dan prima weg te kunnen komen met het supersnelle en makkelijke ontbijtje van een mooie rijpe banaan, maar blijkbaar is een banaan echt geen ideale start van de dag.

Nu weten we dat een gehaast ontbijt nóóit een goed idee is – maar wat kan een lekker stukje voedend fruit nou kwaad? Helaas meer dan we dachten, zegt Dr. Daryl Gioffre.

Als je ‘s ochtends een banaan eet, kan dit je hele dieet voor de rest van de dag saboteren. Ja, ondanks dat ze óók boordevol goede stoffen zitten zoals vezels en magnesium. Dr. Gioffre vertelde aan Byrdie waarom het toch echt een slechte ontbijtkeuze is en het heeft allemaal te maken met de suikers.

“When sugar is consumed in any form, it undergoes the process of fermentation, like beer and wine, and turns into acid and alcohol in your body. This clogs up your digestive system.” Een combinatie van een banaan en een ander product, zoals havermout en natuuryoghurt, is echter wel een prima keuze. Vooral gezonde vetten als kokosolie en amandelboter werken volgens Dr. Gioffre goed, maar ook (pittige) kruiden als kaneel en kurkuma.

Ook kan een enkele banaan ervoor zorgen dat je door alle suikers juist moe wordt en veel eerder weer honger krijgt, waarmee het een sterke invloed kan uitoefenen op je keuzes voor de rest van de dag. Dit betekent bijvoorbeeld dat je lichaam veel meer naar suiker gaat snakken, en je eerder naar onverantwoorde snacks grijpt.

Als je je banaan dus niet in balans brengt met een gezonde toevoeging van bijvoorbeeld goede vetten, verdwijnen veel van de gezondheidsvoordelen en focust je lichaam zich puur op de suikers en zuren, die in deze mate geen gezonde keuze zijn. Toch een banaan als snel ontbijt of tussendoortje eten? Zorg er dan voor dat je ook losse porties yoghurt of kwark klaar hebt staan voor in je tas!

Dit is dus waarom bananen krom zijn