Josca
Josca Health 23 feb 2016

Op deze 11 manieren maak je je huis beter voor je gezondheid

Het is helemaal niet zo lastig om je huis iets schoner en gezonder te krijgen. Slechts een paar kleine aanpassingen en toevoegingen aan je schoonmaakroutine kunnen al wonderen doen.

1. Draag geen schoenen in huis.
Dit is al helemaal geen slim plan als je bijvoorbeeld hooikoorts hebt, aangezien je ongemerkt pollen en bacteriën mee kunt nemen onder je schoenen die van buiten komen. Doe je schoenen in plaats daarvan uit bij de deur en zet ze op een rek dat je schoon kunt maken.

2. Zet de thermostaat niet te hoog.
De huisstofmijt houdt van een warm klimaat en tsja, die wil je niet in huis. Laat de temperatuur in je huis tot maximaal 21 graden komen en niet hoger.

3. Houd je bureau netjes.
Jammer genoeg kunnen stapels papieren en magazines ook erg veel stof aantrekken. Deze kun je echter al heel makkelijk opbergen door ze in een lade te stoppen of in een map en deze achter gesloten deuren te plaatsen, zodat stof er minder gemakkelijk bij kan.

4. Neem niet teveel stoffen spullen in je woon- of slaapkamer.
Het ziet er weliswaar leuk en cosy uit, maar als je veel tapijten, kussens, stoffen stoelen en dergelijke in je kamer hebt staan, trekken deze allemaal stof aan. Kun je niet met wat minder, maak het dan wat vaker schoon.

5. Doe hoe dan ook een hoeslaken om je matras.
Doe hieronder desnoods ook nog een molton. Wanneer je dit niet doet, heb je een grotere kans dat er stof in je matras blijft zitten. Een hoeslaken zorgt ervoor dat er geen stof doorheen kan en een molton beschermt je matras tegen vocht. Hetzelfde geldt overigens voor je dekbed en kussens: laat ook deze niet uncovered.

6. Zorg voor ventilatie in je badkamer.
Doordat je badkamer continu zo vochtig is, verweren je tegels steeds sneller en komen hier sneller schimmels op. Maak in ieder geval de badkamer droog na het douchen en zorg ervoor dat deze voldoende geventileerd is. Zet desnoods het raam open als je geen ventilatiesysteem wilt nemen.

7. Leeg regelmatig je prullenbak.
Ook al zit je vuilnisbak nog niet vol, leeg deze toch minstens één keer per week. Je wilt uiteraard geen vervelend ongedierte aantrekken.

8. Slaap niet met je huisdier in bed.
Neeee! Ah, dit doet pijn, maar ergens is het wel begrijpelijk. Helaas draagt je lieve hondje of katje bacteriën bij zich en aangezien je niet weet waar hij of zij heeft uitgehangen, is het misschien toch niet zo’n goed plan samen te gaan slapen in je bed. Of, mocht je toch eigenwijs zijn en laat je huisdier het toe: doe hem of haar eens wat vaker in bad.

9. Vervang om de zoveel tijd de filter van je stofzuiger.
Punt één zorgt dit ervoor dat er geen stof in de lucht komt tijdens het stofzuigen en punt twee zal je stofzuiger zo veel langer meegaan. Vervang dus je filter zodra je door gaat krijgen dat het niet helemaal meer werkt naar behoren.

10. Gebruik altijd de afzuigkap tijdens het koken.
Wanneer je dit niet doet, zal het niet alleen wel eens blauw kunnen zien in je keuken, maar tast het vocht uit het stoom ook je keukentegels aan. En zoals je al hebt kunnen lezen, is dat niet echt gezond.

11. Was je badmat regelmatig.
Deze wordt niet opeens schoon omdat jij erop hebt gestaan na het douchen, ook niet wanneer deze opgedroogd is. Hang je badmat allereerst op wanneer deze nat is geworden na het douchen en was hem ook één keer per week.

Reageer op artikel:
Op deze 11 manieren maak je je huis beter voor je gezondheid
Sluiten