Kim Ritskes
Kim Ritskes Love & Life 18 apr 2014

NSMBL Travel Guide: In 3 dagen het Oostenrijkse Wenen ontdekken

Kim Ritskes is editor bij NSMBL.nl en schrijft dagelijks over de leukste lifestyle nieuwtjes met een voorliefde voor interessante onderzoeken en feitjes, mode, eten en reizen.

Tot voor kort geleden was ik alleen maar bekend met Oostenrijk als het land waar ik als kind op vakantie ging om met mijn ouders bergwandelingen te maken. Wenen kende ik van verhalen en ik was dan ook erg blij toen ik de kans kreeg om met Just Away de opkomende wereldstad te gaan ontdekken. Het is namelijk niet de meest voor de hand liggende optie voor een stedentrip; Wenen wordt nog vaak geassocieerd met Sissi, klassieke muziek en ouderwetse gebouwen. Natuurlijk is dit nog steeds vervlochten in het DNA van de stad maar in deze visual diary zal ik laten zien dat Wenen veel meer te bieden heeft.

Eerst nog even iets over Just Away. We weten allemaal hoe het is om online reizen te boeken maar Just Away heeft hier een vernieuwende draai aan gegeven. Dit online reisplatform geeft je de kans om verre trips, spontane reisjes en stedentrips te boeken op basis van inspiratie. Je ontwerpt je eigen reis door aan te geven waar je naar op zoek bent en met de ‘Inspirator’ functie geef je precies aan wat je wil. Op zoek naar cultuur? Nieuwe steden ontdekken of de bergen opzoeken? Geef nog even aan wat je budget is en Just Away vindt de ideale reis voor je. Geen idee wat je wil? Elke twee weken wordt er een thema-special aangeboden die je zo kunt boeken.

Dag 1
Na een vroege vlucht worden we afgezet bij één van de meest klassieke plekken van Wenen. De ‘Spanish Riding School’ is een manege zoals je die nog nooit gezien hebt; de ruiters, die jaren trainen om hier te mogen rijden, zitten kaarsrecht op de spierwitte paarden. Samen met de mensen van Just Away genieten we van een lunch bij Cafe Central, zodat we tijdens het eten kennis kunnen maken en alles te weten kunnen komen over Just Away en de stad. Het restaurant is een van de meest historische en bekende plekken waar naar verluiden veel grote schrijvers en dichters vroeger hebben gezeten.

Na de lunch was het tijd voor een rondleiding in het ‘Golden Quarter’, het deel van Wenen waar je de luxe merkwinkels zoals Chanel en Louis Vuitton kunt vinden. Na hier rondgewandeld te hebben kregen we nog een rondleiding door iets waar de Oostenrijkers tot op de dag van vandaag nog erg trots op zijn; Swarovski. De glitterende steentjes komen je bij binnenkomst in de grote winkel tegemoet en eerlijk is eerlijk, een beetje indrukwekkend is het wel.

Na een flinke ochtend rondgewandeld te hebben, worden we geheel in stijl met onze vermoeide voeten in een paardenkoets gezet. Een fijn ritje naar het hotel met de zon op onze gezichten zorgde ervoor dat we de stad nog extra goed konden bekijken. Wat een ontzettend mooie gebouwen overal! Het viel me gelijk op dat Wenen enorm schoon is en alles erg goed onderhouden is.

Eenmaal aangekomen bij het 25Hours Hotel was ik helemaal verkocht, dit was namelijk zonder twijfel het meest originele hotel waar ik ooit geslapen heb. Een heerlijke douche en een goed en enorm uitgebreid zorgde ervoor dat ik ‘s ochtends moeiteloos uit bed kon komen. We sluiten de eerste, geslaagde dag met een zeer smakelijk diner bij Albertine Passage Dinnerclub (met live muziek!) en een cocktail in het Palmenhaus.

Dag 2
Na een ontbijt is het tijd om op de fiets te stappen. Langs de waterkant van de Donau en de Ringstrasse verkennen we de stad per fiets, wat in Wenen een ideaal vervoersmiddel is. Onderweg stoppen we bij het Hundertwasserhaus; een ongelofelijk mooi stukje Wenen met wild gekleurde huizen (waar gewoon mensen in wonen!) De tocht eindigt bij de Universiteit voor Business & Economics, wat een gigantische campus heeft in het hartje van de stad. De gebouwen zijn al een bezienswaardigheid op zich; wat betreft de architectuur zit het hier wel goed en de universiteit en het terrein kun je ook als niet-student bezoeken.

Na een goede lunch bij Corbaci (typisch Oostenrijkse Knödel) is het tijd voor het Leopold Museum. Dit museum varieert tussen klassieke en moderne kunst waardoor er voor iedereen wat wils is; van tijdelijke moderne exposities tot een échte Klimmt. Buiten het museum worden we opgewacht door de vrolijke Lucie van ‘Shopping with Lucie’. Zij neemt ons mee naar het 7de district, ook wel het Bobo district genoemd. Hier vind je allerlei kleinere winkels, galeries en bijzondere handgemaakte producten. Zeker een aanrader als alternatief voor de grote winkelstraat.

Nadat we een dutje gedaan hebben in het hotel is het tijd om naar Motto am Fluss te gaan voor een diner. Het restaurant ligt aan de Donau waardoor je een prachtig gezicht hebt over de rivier en het nachtelijke Wenen. Als hoofdgerecht heb ik me aan de octopus gewaagd en dat was absoluut een succes (ondanks het erg lastig is om deze smakelijk op de foto te krijgen). Met een geniale crème brûlée en een frambozencocktail was het een van de lekkerste maaltijden die ik sinds tijden op had. Na het diner hebben we nog een drankje gedaan bij Le Loft Bar boven het Sofitel. Het uitzicht hier is ongelofelijk; de ramen rondom de bar zorgen voor een bijzonder uitzicht op Wenen.

Dag 3
Deze dag staat geheel in het teken van eten. Yum! Op de beroemde Naschmarkt, die van maandag tot en met zaterdag geopend is, ontmoeten we chefkok Peter. Hij neemt ons mee over de markt waar we verse ingrediënten kopen voor een uitgebreide lunch die we zelf gaan maken tijdens een kookworkshop. Peter weet alles van de lokale producten en overal waar we komen mogen we proeven waardoor ik al bijna vol zit voor we aan de lunch beginnen.

Aangekomen in de kookstudio gaan we gelijk aan de slag. Er wordt een soep gemaakt, in de oven staat een chocoladetoetje te bakken en het leukste van alles: met een pan het vlees platslaan voor de traditioneel Oostenrijkse schnitzels. Met zijn allen schuiven we aan voor een laatste maaltijd in Oostenrijk. De zelfgemaakte schnitzel is erg lekker en het chocoladetoetje is goed gelukt. Met een volle maag keren we terug naar het hotel waar we onze spullen pakken. In drie dagen heb ik Wenen op een bijzondere manier leren kennen; de stad is de ideale bestemming voor een stedentrip door de mix van klassieke en moderne architectuur, cultuur en eten. Mijn beeld van Wenen is veranderd door met Just Away in drie dagen de stad te ontdekken.