Love & Life

Volgens onderzoek zou dit het beste tijdstip zijn om hard te lopen

Je hebt niet altijd controle over het moment van de dag waarop je tijd hebt om te sporten. Je agenda moet het immers toelaten. Maar in een ideale wereld zouden we alleen nog maar 's avonds hardlopen, zo blijkt uit onderzoek.

De één begint de dag het liefst meteen met een sweat session, de ander rent liever pas zijn rondje nadat hij acht uur achter een bureau heeft gezeten. Iedereen is anders, dus whatever floats your boat. Er zijn echter wel duidelijke voordelen te behalen als je op het juiste tijdstip je rondje rent.

morningrun1

Een voordeel dat het meest voor de hand ligt is misschien wel het feit dat hardlopen stress vermindert. Als je regelmatig hardloopt ben je misschien wel bekend met de zogenaamde endorfine rush, het stofje dat er voor zorgt dat je je steeds beter gaat voelen terwijl je loopt. Hierdoor voel je je niet alleen ontzettend goed, maar ook nog eens heel erg ontspannen na het hardlopen. Hardlopen na een lange werkdag kan opgebouwde stress dus aanzienlijk verminderen. Bovendien slaap je ook nog eens als een baby als je ‘s avonds hebt hardgelopen. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, kun je binnen 30 minuten na je workout al weg dutten dankzij je verlaagde bloeddruk en spierspanning.

Ook blijkt je longfunctie 6% beter te zijn als je ‘s avonds in plaats van ‘s ochtends hardloopt. Dit betekent dat je gemakkelijker op snelheid blijft en niet afzakt naarmate de kilometers oplopen. Ook ben je ‘s avonds minder vatbaar voor blessures. Omdat je spieren ‘s ochtends stijver zijn, bezeer je jezelf sneller. Daar komt ook nog eens bij dat je lichaam ‘s avonds beter kan reageren op veranderingen in het terrein vanwege je verhoogde lichaamstemperatuur. Bovendien is je metabolisme dan helemaal op gang, waardoor je ook de rest van de avond meer calorieën blijft verbranden. ‘s Ochtends kan dit namelijk wat langer duren, waardoor je hier niet optimaal gebruik van maakt.

Heb je hier vaak last van? Zo voorkom je dat je zij gaat steken tijdens het hardlopen:running-970x500