Josca
Josca Health 1 mei 2016

Zo ga jij beter met je stress om

Afspraken staan, deadlines moeten gehaald worden en hiernaast wil je ook je sociaal leven nog een beetje levendig houden. Een stapje terug zetten of dingen schrappen is dus geen optie. Maar hoe ga je het beste om met stress?

Begin met yoga.
Echt waar, het is zelfs wetenschappelijk bewezen dat yoga je stress vermindert en je kalmeert. Al duizenden jaren wordt yoga beoefend en dit draait geheel om bewustwording van je lichaam, lichaamshoudingen en ademhaling. Naast het feit dat yoga je tot rust brengt, traint het je hersenen om kalmer te kunnen reageren op stressfactoren.

Denk aan andere mensen.
Het is makkelijker gezegd dan gedaan om niet alleen maar in je eigen hoofd te zitten, maar dit kan juist de oplossing zijn om je stress te verminderen. Wanneer je met anderen bezig bent, bijvoorbeeld om ze te helpen, kan dit wat meer rust en afleiding geven voor jezelf.
In het boek ‘Clinical Psychological Science‘ staat een onderzoek beschreven waar 77 volwassenen een dagboek moesten bijhouden voor twee weken. Hierin schreven ze over hun dagelijkse stressfactoren en hoe vaak ze anderen hadden geholpen, wat uitliep van hun kinderen helpen met huiswerk, tot een deur open houden voor een vreemde. Aan het einde van elke dag gaven ze hun mentale gezondheid een cijfer. Uit het onderzoek bleek uiteindelijk dat mensen die anderen hielpen minder gestrest waren en een stuk gelukkiger dan de mensen die dat niet deden.

Geef jezelf tijd om te piekeren.
Je hoeft piekeren en je zorgen maken niet uit de weg te gaan, dan kropt het zich namelijk op en heb je er later alleen maar meer last van. Plan in plaats daarvan een vast pieker-uurtje in, je hebt hier ruimte voor nodig zodat de zorgen niet je leven overnemen.
Onderzoekers van Live Science kwamen erachter dat mensen met erge stress die elke dag een halfuur besteedden aan hun zorgen, beter konden omgaan met hun problemen. Dit werkte zo goed omdat hun zorgen alleen maar beperkt werden tot dat halfuur.

Reageer op artikel:
Zo ga jij beter met je stress om
Sluiten