Zita Vervoort
Zita Vervoort Beauty 16 dec 2019

Deze 10 fruitsoorten kan je wél gewoon eten tijdens je keto-dieet

Het keto-dieet is een populair, koolhydraatarm dieet waar veel mensen zich aan houden. Als je een keto-dieet volgt sluit je veel voedsel, waaronder fruit, uit. Gelukkig hebben we ook tien fruitsoorten gevonden waar je lekker van mag genieten en die je tijdens je volgende maaltijd gewoon kunt eten.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Het keto-dieet

We hebben al eens eerder over het keto-dieet geschreven maar als je nog niet precies weet wat het is, geven wij je een korte samenvatting. Het keto-dieet is een dieet waarbij je koolhydraatarm en eiwitrijk eet. Door deze combinatie gaat je lichaam in ketosis waardoor je vet gaat verbranden om energie te krijgen. Dit betekent ook dat je geen producten met glucose a.k.a suiker mag eten. En in welk product zit heel veel (fruit)suiker? Juist, fruit.

Toch willen we tijdens dit dieet wel af en toe een stukje fruit naar binnen werken. En we hebben goed nieuws, want er zijn een aantal fruitsoorten die een laag koolhydraatgehalte hebben en die je wel mag eten.

Wat zijn netto koolhydraten?

De fruitsoorten die we bespreken zijn allemaal op basis van netto koolhydraten. Netto koolhydraten zijn het totale aantal koolhydraten zonder de vezels. Als je bijvoorbeeld een boterham eet die bestaat uit zestien gram koolhydraten en drie gram vezels is het netto aantal koolhydraten dertien gram.

1. Citroen

Citroenen (inclusief citroensap of citroenschil) worden in het keto-dieet aan veel gerechten toegevoegd om smaak aan het gerecht te geven. Ze geven niet alleen smaak, maar zijn ook een grote bron van vitamine C. Eén citroen bevat 24,4 calorieën, 7,8 gram koolhydraten en 2,4 gram vezels. Dit staat gelijk aan 5,4 gram netto koolhydraten.

2. Bosbessen

Bosbesssen zijn altijd een goed idee en al helemaal als we horen dat het ook in ons keto-dieet past. Een handje bosbessen bevat 84,4 calorieën, 21,4 gram koolhydraten en 3,6 gram vezels. Dit komt neer op 17,8 gram netto koolhydraten. Deze blauwe pareltjes zijn ook een bron van vitamine C en K en bevat het mineraal mangaan, wat ons lichaam beschermt tegen virussen . Gebruik een handje vol in je volle yoghurt of meng ze in het beslag van je keto-pannenkoekjes.

bosbessen keto fruit
Unsplash Unsplash

3. Frambozen

Bessen zijn over het algemeen een goede go tijdens je keto-dieet. Een handje vol verse frambozen bestaat uit 64 calorieën, 14,7 gram koolhydraten en acht gram vezels. Dit staat gelijk aan 6,7 gram netto koolhydraten en dit is lager dan bij andere bessen. Net als andere bessen zitten frambozen boordevol vitamine C en K. De hoge dosis van deze vitaminen voorkomt dat je bloedpropjes krijgt en je metabolisme een boost krijgt. Winning.

4. Limoen

Net als bij citroenen kan je het sap en de schil van de limoen optimaal benutten. Gebruik ze om een lekker smaakje te geven aan je keto-gerechten. Eén limoen bevat 20,1 calorieën, 1,9 gram vezels en 5,2 gram netto koolhydraten. Ook bevat een limoen 32 procent van de dagelijkse dosis vitamine C. Limoenen kunnen samen met de voorgenoemde keto-fruitsoorten worden gebruikt om bijvoorbeeld ijsjes te maken.

5. Aardbeien

In acht aardbeien zitten ongeveer 46,1 calorieën, 11,1 gram koolhydraten en 2,9 gram vezels. Dit komt neer op 8,2 gram netto koolhydraten. Waarschijnlijk kon je het al raden want ook aardbeien zitten bomvol vitamine C. Sterker nog, een handje vol aardbeien bevat meer vitamine C dan een grote sinaasappel. Daarnaast zit er veel kalium in wat goed is voor je spieren en zenuwen.

6. Watermeloen

Zoals de naam van deze fruitsoort al zegt zit er heel veel water in deze meloen (92 procent om precies te zijn). Een groot stuk watermeloen bevat 45,6 calorieën, 11,5 gram koolhydraten en 0,6 gram vezels. Dit staat gelijk aan 10,9 gram netto koolhydraten. In watermeloen zit veel vitamine A en C en het antioxidant lycopeen, wat de kans op hart en vaatziekten verkleint.

Als je het hele jaar lang van deze lekkernij wil genieten, zorg er dan voor dat je er een paar inslaat in de zomer. Snijdt ze in stukjes, vries ze in en dan geniet je er zelfs in de winter van.

7. Avocado

Technisch gezien is avocado ook een fruitsoort en hét product tijdens een keto-dieet. Er zitten koolhydraten in, maar de avocado bestaat vooral uit veel vet. Ideaal voor je keto-dieet. Een hele avocado bevat 322 calorieën, 17,1 gram koolhydraten, 13,5 gram vezels, oftewel 3,6 gram netto koolhydraten. In één avocado zit 29,5 gram onverzadigd vet en dat zorgt voor een verminderde kans op hart -en vaatziekten. Ook zitten er vitaminen als C, E, K, B6, kalium en magnesium in. Kortom, alleen maar goede dingen en daar houden we van.

avocado keto fruit
Unsplash Unsplash

8. Bramen

Bramen zijn een perfecte fruitsoort voor het keto-dieet. Een handje vol bramen bevat 61,9 calorieën, 14,7 gram koolhydraten en 7,6 gram vezels (dus 7,1 gram netto koolhydraten). Vitamine C, K en magnesium zijn ook in hoge mate aanwezig. Strooi ze over je bakje yoghurt of doe ze in je salade en geniet volop van dit keto-fruit.

9. Cantaloupe

Een cantaloupe is een meloensoort die groen is van buiten en oranje van binnen. Niet alleen super lekker, maar ook geschikt voor je keto-dieet. Een grote part van de candaloupe bevat 53 calorieën, 12,3 gram koolhydraten en 1,4 gram vezels. Het zal je niks verbazen, maar ook de cantaloupe zit vol met vitamine A en C en bevat ook veel kalium. Blend cantaloupe door je smoothie of wikkel ze in prosciutto voor een perfecte party snack

10. Tomaten

Tomaten zijn, net als de avocado, technisch gezien een fruitsoort en mogen gegeten worden tijdens het keto-dieet. In een normale tomaat zitten 22,1 calorieën, 3,8 gram koolhydraten en 1,5 gram vezels. Dit staat gelijk aan 3,3 gram netto koolhydraten. Deze rode fruitsoort is een enorme bron van vitamine A, C en K.

Er zijn dus gelukkig nog een hoop fruitsoorten die je gewoon lekker mag eten tijdens je keto-dieet. En zoals bij alles geldt hier ook: geniet, maar wel met mate.

Shape

Reageer op artikel:
Deze 10 fruitsoorten kan je wél gewoon eten tijdens je keto-dieet
Sluiten