Sharon
Sharon Love & Life 9 mrt 2019

Dé 11 tips tegen een opgeblazen buik

Heb je bijna dagelijks een opgeblazen buik en heb je geen idee waar dit aan ligt, laat staan wat je er tegen kunt doen om het te verminderen? Dan zouden deze tips nog wel eens heel goed van pas kunnen komen!

1. Muntthee

Een kruid dat heel goed kan helpen bij het kalmeren van je darmen is munt. Hierdoor kan het gas ontsnappen waardoor je buik een stuk minder opgeblazen zal zijn. Regelmatig muntthee drinken is dus een aanrader!

2. Drink je eten en kauw op je soep

Je spijsvertering werkt het allerbeste als je genoeg kauwt. Het wordt zelfs aangeraden om minimaal dertig keer op een hap te kauwen. Genoeg kauwen zorgt er ook voor dat je eten goed wordt gemengd met speeksel, waardoor je minder lucht meeneemt tijdens het doorslikken. Vergeet dus ook niet op vloeibaar eten te kauwen, zoals soep en smoothies.

3. Drink het half uur vóór de maaltijd niets

Als je goed gehydrateerd bent, wordt er voldoende van het spijsverteringszuur zoutzuur aangemaakt. Als je vervolgens net voor de maaltijd gaat drinken, wordt dit zoutzuur verdund. Probeer dus het half uur vóór de maaltijd niets te drinken, maar drink ook geen water tijdens of direct na het eten. Als je dit wel doet zal de spijsvertering minder efficiënt zijn.

4. Vermijd lactose of neem een supplement

Als je intolerant bent voor het melksuiker lactose, dan kan het zijn dat je last hebt van teveel gas en een opgeblazen gevoel. Sowieso is het slim om jezelf te testen op een lactose-intolerantie, door bijvoorbeeld twee weken lang lactose-houdende melkproducten te vermijden. Grote kans dat je opgeblazen buik vrijwel direct voorbij is! Het nemen van een lactase enzym supplement kan helpen als je hier geen zin in hebt.

5. Hydrateer jezelf

Het wondermiddel voor een heleboel problemen: water! Zorg ervoor dat je voldoende liquids binnenkrijgt zoals water, kokoswater en thee.

6. Eet haver(mout)

Ook havermout is een aanrader! Hierdoor krijg je voldoende vezels binnen wat weer zorgt voor een gezonde darmwerking. Probeer ook zeven tot negen porties fruit en groente binnen te krijgen.

7. Minder met zout

Zout is dé boosdoener als het gaat om hydratatie. Zout trekt het water uit de cellen die het water juist zo hard nodig hebben. Tegenwoordig is zout vrijwel overal aan toegevoegd, dus let goed op met wat je eet.

8. Prei, knoflook en uien

Het vasthouden van water is vaak te wijten aan hormonale problemen. Door je lever te stimuleren zal er een betere metabolisme en ontgifting van hormonen ontstaan. Prei, knoflook en uien zijn gevuld met zwavel, dat de lever stimuleert bij het ontgiftingsproces.

9. Groene thee

Je kunt je ochtend het beste beginnen met groene thee. De caffeine hierin zorgt er namelijk voor dat je metabolisme tot twee uur lang wordt gestimuleerd. Uit onderzoek blijkt tevens dat je lichaam door het drinken van twee tot vier kopjes groene thee tot 17% meer calorieën kan verbranden bij een korte, intensieve workout.

10. Vermijd bonen en kauwgom

Bonen staan berucht om het veroorzaken van een opgeblazen gevoel. Ook door het kauwen op kauwgom slik je veel lucht in, wat weer in je maag terecht komt. Beide kun je dus beter zoveel mogelijk vermijden.

11. Laat je onderzoeken

Heb je opmerkelijk vaak last van een opgeblazen buik? Dan kan het verstandig zijn om een bezoekje aan de huisarts te brengen en je te laten onderzoeken op intoleranties.

Reageer op artikel:
Dé 11 tips tegen een opgeblazen buik
Sluiten