Fabienne Meijer
Fabienne Meijer Beauty 3 aug 2014

13 Redenen waarom je maar geen gewicht verliest

Het kan ontzettend teleurstellend zijn als je, na weken hard werken, op de weegschaal gaat staan en ontdekt dat er nog geen grammetje af is gegaan. Nog erger: als je zelfs bent aangekomen. Vaak heb je geen enkel idee waar het aan zou kunnen liggen, maar dikke kans dat je toch iets niet goed doet. Lees daarom snel verder voor 13 dingen die je misschien al die tijd verkeerd doet!

1. Je bent niet consistent genoeg. Als je altijd maar sporadisch gaat sporten en je gezonde levensstijl vijf dagen per week niet vol kan houden, dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken om af te vallen. We hebben niet allemaal de verbrandingssnelheid van een vijftienjarige, dus je zult een commmitment moeten maken om je doel te bereiken.

2. Je bent spiermassa aan het kweken. Het is ondertussen geen nieuws meer dat spierweefsel zwaarder is dan vet. Als je meer gaat sporten, bouw je ook meer spiermassa op, waardoor je zwaarder wordt. Omdat het wel slechts 1/4 van de ruimte inneemt, kun je evenveel wegen, maar veel slanker ogen. Bovendien: hoe meer spierweefsel je hebt, hoe groter de potentie om vet te verbranden.

3. Je bent niet zo gedisciplineerd als je denkt. We denken graag dat we goed bezig zijn, en gunnen onszelf het dan om die ene workout over te slaan of als beloning een chocoladereep te eten. Rust is nodig, maar als je weet dat je het eigenlijk niet verdient, doe het dan niet. Als je altijd blijft cheaten zul je nooit je doel bereiken.

4. Je hebt niet genoeg variatie in je workouts. Als je dag in dag uit dezelfde workout doet, gaat je lichaam eraan wennen. Je spieren worden dan niet meer uitgedaagd en je workout zal weinig effect hebben. Om dat te voorkomen, is het belangrijk dat je blijft afwisselen in je routine. Zo kunnen je spieren nergens aan gewend raken.

5. Je hebt een sapkuur gedaan. Een sapkuurtje is misschien lekker makkelijk, maar onderzoek heeft uitgewezen dat het geen goede manier is om blijvend gewicht te verliezen. In het begin zie je de kilo’s er misschien afvliegen, maar dat is voornamelijk gewicht in water en koolhydraten, wat zeker weten weer terug zal komen. Het is beter om zogenaamde quick fixes te voorkomen en in plaats daarvan een methode te hanteren die voor blijvende resultaten zorgt.

6. Je ontbijt niet. Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je het overslaat ben je er bijna honderd procent zeker van dat je de gemiste calorieën later op de dag (dubbel) gaat inhalen, of niet genoeg calorieën consumeert om de dag goed door te komen. Dit heeft een negatief effect op je metabolisme, waardoor het langzamer zal verteren en je dus mogelijk aankomt. Als je niet veel trek hebt ‘s ochtends, is het goed om met iets te beginnen waar veel eiwitten in zitten, zoals ei met avocado, toast, of een eiwitrijke smoothie.

7. Je doet alleen maar cardio. Als je alleen maar cardio doet als workout, ga je je doel zeker weten niet bereiken. Je spieren moet sterker worden om meer vet te kunnen verbranden, waardoor je ook meer calorieën verbrandt. Zorg dus dat je ook gewichtstraining toevoegt aan je workout-schema.

8. De gewichtjes die je gebruikt zijn niet zwaar genoeg. Als je zwaardere gewichten gebruikt met minder herhaling (10-15 keer) in plaats van lichtere gewichten en meer herhaling (20+), is dat beter voor de opbouw van je spieren. Minder herhaling is prima, zolang je jezelf maar uitdaagt.

9. Je eet niet genoeg eiwitten voordat je gaat sporten. Een kleine, eiwitrijke snack eten voordat je gaat sporten, kan je prestaties positief beïnvloeden. Het hoeft niet veel te zijn, als er maar voldoende eiwitten in zitten.

10. Je gaat altijd alleen sporten. Mensen in fitnessgroepen zijn gemotiveerder en succesvoller in het bereiken van hun fitnessdoelen, zo is bewezen. Daarnaast is het natuurlijk veel leuker om samen te sporten dan alleen. Zoek dus een buddy om je workouts mee te doen, of een rondje mee te joggen.

11. Je maakt je te druk om het getal op de weegschaal. Gewicht is meer dan een nummertje. Hoe meer je je gaat fixeren op je streefgewicht, hoe moeilijker het zal lijken om dat te bereiken. Zeker als je ook spiermassa aan het kweken bent, en dus op hetzelfde gewicht zal blijven of zelfs wat aan zal komen. Hoe minder stress je hebt, hoe sneller je gewicht zal verliezen.

12. Je drinkt nog steeds light-frisdrank. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat mensen die light-frisdrank drinken, uiteindelijk net zo veel calorieën tot zich nemen als mensen die veel toegevoegde suikers eten. Veel chemicaliën in light-drankjes kunnen ook verantwoordelijk zijn voor gewichtstoename, omdat je je lichaam voorliegt dat je zoetigheden eet, waardoor je er juist meer behoefte aan krijgt. Je kan light-drank beter helemaal vermijden, en het houden bij (licht koolzuurhoudend) water, of zelfgemaakte ice tea zonder suiker.

13. Je eet geen koolhydraten meer. Hoe gek het misschien ook klinkt, als je geen koolhydraten eet, kan je vetpercentage uiteindelijk toenemen. Bovendien heb je veel minder energie voor je workouts! Je lichaam heeft koolhydraten nodig als brandstof gedurende de dag. Het is wel belangrijk om koolhydraten te eten die je lichaam makkelijk kan gebruiken, zoals volkorenbrood, bruine rijst of quinoa. En, zoals altijd: eet alles met mate!

Reageer op artikel:
13 Redenen waarom je maar geen gewicht verliest
Sluiten