Redactie
Redactie Love & Life 11 feb 2017

15 Manieren om van een pijnlijke rug af te komen

Last van je rug en het blijft maar aanhouden? Aanhoudende rugklachten kunnen verschillende oorzaken hebben en het is het beste als je dat allereerst laat onderzoeken door een arts. Kom er niet van af? Dan zou je eventueel de onderstaande 15 natuurlijke manieren kunnen proberen om ervan af te komen.

Yoga

Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die drie maanden lang één per week naar yoga gingen meer verbeteringen zagen in vergelijking met mensen die werden behandeld met medicijnen of fysiotherapie.

Stretchen
Hetzelfde onderzoek toonde aan dat stretchen net zo effectief is als yoga voor het bestrijden van rugpijn. Deze groep was 52 minuten lang aan het stretchen en deed 15 verschillende oefeningen om grote spiergroepen uit te rekken. De romp en de benen werden vooral benadrukt.

Massage

Als je vaak last hebt van rugpijn is effectief om wekelijks gemasseerd te worden. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die tien weken lang wekelijks werden gemasseerd minder rugpijn hadden in vergelijking met mensen die niet gemasseerd werden. Logisch, maar doe er dus wel wat aan!

Acupunctuur

Het is misschien niet een methode waar je voor staat te springen, maar houd je einddoel in het zicht. Onderzoek heeft aangetoond dat acupunctuur je rugklachten vermindert.

Praat therapie
Praten over je rugpijn met een therapeut kan je een opgelucht gevoel geven. Mensen met rugpijn die één keer in de week 90 minuten lang cognitieve gedragstherapie ondergaan en dat 6 weken lang, hebben minder last na de behandelingen. Een jaar later zei 59% van de mensen die in behandeling gingen dat hun rugpijn totaal was genezen. Eventuele stress wordt hiermee natuurlijk verminderd wat ook je spieren goed doet.

Krachttraining

Het kan ook zo zijn dat je rugspieren juist niet sterk genoeg zijn en dat je daardoor rugpijn hebt. Wellicht kan een instructeur in de sportschool jou verder helpen. Dit kun je het beste onder begeleiding doen als je nog niet weet hoe je rug versterkende oefeningen moet uitvoeren.

Fysiotherapie

Dit is afhankelijk van de oorzaak, maar hoogstwaarschijnlijk word je doorverwezen naar een fysiotherapeut. Er wordt eerst goed onderzocht wat jouw problemen zijn en vervolgens wordt er een behandelplan opgesteld.

Osteopathie en chiropraxie

De behandeling bestaat uit het herstellen van de oorspronkelijke beweeglijkheid door middel van zachte handgrepen. Een onderzoek heeft aangetoond dat mensen die 12 weken lang osteopathie ondergingen 30% minder pijn hadden.

Stress vermindering

Daar kom je natuurlijk niet zomaar van af, maar stress is een veelvoorkomende oorzaak van rugpijn. Lees hier hoe je je stress kunt verminderen of ga op zoek naar externe hulp.

Smeerwortel
Mensen die een zalf met smeerwortel gebruikten, hadden 95% minder last van hun rug. Mensen die een placebo variant op hun rug smeerden hadden voor hun gevoel 38% minder last van hun rug.

Meditatie

Er is aangetoond dat rugpijn kan worden verminderd door te mediteren. Mediteren is goed voor het verminderen van stress en dat kan in relatie staan met rugpijn.

Watertherapie

Fysiotherapie, maar dan in een zwembad. In plaats van het gebruiken van gewichten, wordt het water gebruikt als gewicht.

Tai Chi

Tai Chi zorgt voor versterking van de innerlijke kracht tijdens het trainen van de spieren. Mensen die aan Tai Chi deden zag hun rugklachten aanzienlijk verminderen.

Alexander techniek

Beoefenaars van deze techniek leren je een geschikte houding aan om de spanning aan je spieren te verminderen. Het is een bewegingsleer over het hervinden van je natuurlijke balans en coördinatie.

Pilates

Tijdens Pilates doe je oefeningen die zich concentreren op het gebruik van de kernspieren en het versterken van je kernspieren kunnen je rugpijn verminderen.

Reageer op artikel:
15 Manieren om van een pijnlijke rug af te komen
Sluiten