Zita Vervoort
Zita Vervoort Entertainment 29 december 2019

Van de #10yearchallenge tot het verbergen van likes: dít gebeurde er in 2019 op Instagram

Onze favoriete tijd van het jaar is aangebroken: december. Niet alleen omdat het bijna kerst is of omdat er zo veel cadeautjes onder de kerstboom liggen, maar omdat we overspoeld worden met lijstjes en recaps van 2019. En daar zijn we dól op. Vandaag delen we dan ook maar al te graag alle ins en outs van Instagram met je.

Want oh my, 2019 was een intens jaar voor Instagram en zijn gebruikers. Zowel op gebied van challenges, als van nieuwe updates en features voor de app zelf.

Instagram in 2019

Trends komen en gaan en zo ook op het gebied van social media en dan vooral Instagram. Sommige dingen worden een echte hype, andere dingen vinden we weer super vervelend en zien we het liefst zo snel mogelijk weer weg gaan.

Dit gebeurde er allemaal op Instagram in 2019:

1. Ariana Grande is de meest gevolgde vrouw op Instagarm

Powervrouw Ariana Grande stootte Selena Gomez van de troon. Niet in de muziek charts, maar als meest gevolgde vrouw op Instagram. Dit jaar bereikte Ariana Grande maar liefst 168 miljoen volgers, en moet Selena het doen met 165 miljoen volgers.

De meest gevolgde man op Instagram is overigens voetballer Cristiano Ronaldo. Met zijn 192 miljoen volgers loopt hij op dit moment nog een flink eind voor op de dames.

2. En de meest gelikete foto? Die was van een ei

Vier januari werd een stockfoto van een ei op Instagram geplaatst met de caption “Let’s set a world record together and get the most liked post on Instagram. Beating the current world record held by Kylie Jenner (18 million)! We got this ?“.

Het internet werd gek, en op dit moment heeft de foto bijna 54 miljoen likes and counting. In heel 2019 is er geen foto online gekomen die nóg meer likes kreeg, dus dit prachtige ei mag met trots de titel most liked photo of 2019 dragen.

Enne, deze hype was trouwens niet voor niets. Het account @world_record_egg bleek van een organisatie te zijn die mensen helpt die het mentaal moeilijk hebben, en iemand zoeken om mee te praten. Wat ons betreft hét perfecte voorbeeld van hoe je social media moet inzetten als marketingstunt.

3. #10yearchallenge

Ondanks dat er op Instagram veel verschillende challenges voorbij komen, kunnen we de #10yearchallenge nog heel goed herinneren. Talloze mensen over de hele wereld deelden recente foto’s van zichzelf en zette deze naast een foto van tien jaar geleden om te zien hoeveel ze veranderd zijn (of juist jong gebleven, zoals Reese Witherspoon op de afbeelding hieronder).

De trend werd opgepikt door celebrities, influencers, en micro-influencers, maar ook door gewone Instagram-gebruikers. In totaal zijn er meer dan vier miljoen posts met deze hashtag geregistreerd.

4. De Bottle Cap Challenge

De vorige challenge kon door iedereen ouder dan 10 jaar gedaan worden (is het dan eigenlijk nog wel écht een challenge?). Voor de Bottle Cap Challenge waren iets meer skills nodig. We kunnen proberen uit te leggen wat de challenge precies inhoudt, maar we kunnen ook aan Jason Statham vragen of hij het even laat zien.

De bovenstaande video kunnen we over and over bekijken. En nee, dat heeft écht niets met Jason Statham te maken. De truc is om met een karate kick ervoor te zorgen dat de dop van het flesje gedraaid wordt. Met je voeten dus. Ook aan deze challenge deden verschillende celebrities mee, zoals bijvoorbeeld Ellie Goulding, Lizzo en Justin Bieber. Of ze allemaal even succesvol waren laten we maar even in het midden.

Maar dat is nog niet alles. Dit veranderde aan Instagram zélf

5. Meer mogelijkheden op Instagram Stories

Dat Instagram Stories steeds populairder wordt, ziet Instagram zelf natuurlijk ook. Daarom kwamen er in april een aantal leuke feautures die inmiddels niet meer weg te denken zijn uit de app. We hebben het over onder andere de Quiz en Vragen functies.

Inmiddels kunnen we beide opties al niet meer wegdenken van Instagram. Want hóé heerlijk is het om die ‘ask me anything’ vragen door te scrollen, of op een handige manier tips te vragen voor die vakantie in Thailand?

6. Instagram begint met het verbergen van likes

Deze functie is in Nederland nog niet helemaal uitgerold, maar we vinden het wél iets interessants. Instagram heeft ervoor gekozen om de likes die je op een foto krijgt te verbergen, zodat de pressure van het uploaden van het perfecte plaatje minder wordt. Instagram zou meer moeten gaan om connecties en gesprekken.

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Workjuice.nl

Workjuice

Reageer op artikel:
Van de #10yearchallenge tot het verbergen van likes: dít gebeurde er in 2019 op Instagram
Sluiten