Suze van As
Suze van As Love & Life 28 apr 2017

4 redenen waarom een proteïnerijk dieet niet alleen goed voor sporters is

Vaak horen we fitness junkies vol lof spreken over proteïneshakes en eten zoals vis, ei, biefstuk en heel veel nootjes. Toch is dit echt niet alleen sportersvoedsel!

Van het idee van een proteïneshake worden niet héél veel mensen blij, maar gelukkig zijn er nog een heleboel meer manieren om voldoende proteïnen binnen te krijgen, en kan het voor iedereen een uitkomst bieden. Voedingsdeskundige Charlotte Campbell vertelde aan Cosmopolitan dat je gezondheid er vier flinke oppeppers van krijgt en dat je heus niet elke dag in de sportschool hoeft te staan om een proteïnerijk leven te omarmen.

1. Proteïne zorgt ervoor dat je niet constant honger hebt

By eating lean sources of protein, you’ll keep your stomach fuller for much longer,” vertelt Charlotte. “If you want to cut calories but don’t know where to start, add a portion of protein for your mid-morning and afternoon snack – whether this is some chicken bites, a handful of nuts or a specialised protein product.” Minder honger = minder zin in snacks = gezonder dieet! Eigenlijk een hele makkelijke optelsom.

2. Je verbrandt er calorieën mee

Juist, dat had je vast niet verwacht. Proteïne wordt vooral gezien als een manier om je spieren te herstellen na een flinke workout, maar het heeft een nog veel fijnere functie volgens experts! “Protein has a higher thermic affect than carbs or fats, which means it can be very efficiently processed by the body and turned into energy to be burned off.”

3. Proteïne beschermt je spieren

Als je geen proteïne binnenkrijgt, verlies je misschien wel gewicht, maar dit is helaas niet alleen vet. Je verliest er namelijk ook je spiermassa mee en dat wil je niet. Je bent op deze manier kwetsbaarder voor invloeden van buitenaf en wordt er minder actief van.

4. Het versterkt je botten

Charlotte legt uit wat het effect kan zijn op je botten: “Studies have shown that a high protein diet makes you less likely to suffer from osteoporosis and fractures, which is important news for women who are more at risk of osteoporosis the older we get.” Zorg voor je botten is best belangrijk, zeker als ouder wordt, dus wat extra proteïne in je dieet kan zeker geen kwaad.

7 manieren om proteïnen binnen te krijgen – zonder vlees

cosmopolitan

Reageer op artikel:
4 redenen waarom een proteïnerijk dieet niet alleen goed voor sporters is
Sluiten