Josca
Josca Love & Life 12 mrt 2016

4 x voeding om de ijzervoorraad in je lichaam mee aan te vullen

Zonder de stof ijzer kunnen we niet leven: het zorgt er namelijk voor dat je cellen zuurstof naar de spieren kunnen vervoeren. Een tekort aan ijzer kan onder andere vermoeidheid en verminderde weerstand veroorzaken. Vegetariërs moeten over het algemeen meer eten om genoeg ijzer binnen te krijgen dan vleeseters, maar daar zijn ook oplossingen voor. Wanneer je aan lange afstand-hardlopen doet, zal je ook al gauw 30% meer ijzer nodig hebben dan ieder ander persoon. Maar in welk eten zit dat belangrijke ijzer nou allemaal?

1. Kippenlever
Misschien gruwel je hier wel van en we moeten toegeven dat het woord ‘lever’ nooit zo fijn klinkt, maar het eten van lever is niet zo slecht als je denkt. Naast ijzer, zit er ook nog eens veel vitamine A en vitamine C in. Mooi meegenomen, als je het aandurft. En zeg nou zelf, dit ziet er toch hartstikke lekker uit?

2. Tofu
Goed om te weten als je vegetariër bent of overweegt het te worden. Tofu is een gemakkelijk soort voedsel om je ijzers en proteïnen binnen te krijgen. Van zichzelf heeft het niet zoveel smaak, maar probeer verschillende sauzen toe te voegen en het past prima in veel gerechten. Om de randjes wat knapperiger te krijgen kun je tofu ook bakken of ‘frituren’ in de pan.

3. Rundvlees
Rundvlees is een maar al te bekende bron van ijzer en wij klagen daar niet over. Eén stuk vlees geeft je al 20% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer. Teveel rood vlees eten is inderdaad niet gezond, maar zo lang je het houdt bij 500 gram of minder per week, kan dat geen kwaad. Nog wat groentes toevoegen en you’re good to go!

4. Witte bonen
Soms raken de bonen een beetje in de vergetelheid, terwijl dat eigenlijk doodzonde is. Net als een stuk rundvlees geeft één portie je al 20% van de aanbevolen hoeveelheid ijzer. Wist je dat je een prima salade kunt maken van witte bonen? Of probeer eens boontjes met een creamy, zelfgemaakte knoflooksaus, dat klinkt meteen al eens stuk beter!

Overweeg je om vegetariër te worden, maar weet je niet zo goed wat je moet koken? Wij hebben nog wel een aantal heerlijke recepten voor je klaarstaan!

Reageer op artikel:
4 x voeding om de ijzervoorraad in je lichaam mee aan te vullen
Sluiten