Josca
Josca Food 22 mrt 2016

5 ingrediënten waardoor je salades stiekem een stuk minder gezond worden

Vooral in kant-en-klare salades zal je nog wel eens het één en ander vinden dat eigenlijk niet zo goed voor je is, maar ook in bijvoorbeeld dressings. Misschien gebruik je de volgende dingen ook wel iets teveel in je salades.

1. Kaas.
Mozzarella of Parmezaan: kaas is lekker, maar doet niet veel goeds voor het gezondheidsgehalte van je salade. Neem in plaats hiervan bijvoorbeeld eens wat olijfjes, dit geeft je salade ook echt een boost.

2. Bewerkte noten.
Voeg nootjes alleen aan je salade toe als je zeker weet dat ze niet zoeter of zouter gemaakt zijn dan ze eigenlijk zijn. Ga voor ongezouten nootjes en neem er niet teveel van, maar net dat kleine beetje extra dat zorgt voor een bite.

3. Vlees.
Ja, die stukjes bacon zijn verleidelijk, maar we weten allemaal dat het niet bepaald gezond is. Een salade is de uitgelezen kans om het vlees eens achterwege te laten. Vervang de gewoonlijke bief en bacon eens door een stukje vis of kies voor gegrilde groenten als de ster van je salade.

4. Croutons.
Deze knapperige blokjes kunnen helaas nogal wat calorieën bevatten, al helemaal als je een zakje gekruide croutons koopt in de supermarkt. Maar waar moeten we anders onze crunchiness vandaan halen? Een lekker alternatief voor croutons zijn bijvoorbeeld geroosterde kikkererwten.

5. Romige dressings.
Die romige yoghurtdressings die je in de supermarkt koopt, maken je salade jammer genoeg ongezonder dan eigenlijk nodig is. Daarnaast bevatten de vet-vrije versies vaak veel suiker, dus die kun je beter ook overslaan. Maak in plaats daarvan bijvoorbeeld eens je eigen dressing door olijfolie te kruiden. Mis je nog steeds dat romige? Voeg wat tahini of hummus toe.

Deze vegan Caesar salad wordt je nieuwe lentefavoriet:

Reageer op artikel:
5 ingrediënten waardoor je salades stiekem een stuk minder gezond worden
Sluiten