admin
admin Love & Life 15 nov 2017

5 rare trucjes om een hele nacht onafgebroken door te slapen

In slaap vallen is al een klus, maar een hele nacht goed doorslapen? Dat is een hele nieuwe uitdaging. Soms heb je geluk en slaap je onafgebroken door; je voelt je ’s ochtends dan echt als herboren. Maar zulke nachten zijn zeldzaam, want vaak word je toch gestoord tijdens je schoonheidsslaapje en wil je het liefst de hele dag in bed blijven liggen.

Sommige dagen kun je je dat nog veroorloven, maar het is natuurlijk het beste als je een manier vindt om goed de nacht door te slapen. Er zijn ontzettend veel tips and tricks die je kunt proberen (of waarschijnlijk al hebt geprobeerd), maar er zijn toch nog een aantal rare trucjes die je misschien nog niet kende.

1. Drink bananenthee voor je gaat slapen
Bananen, en dan vooral de bananenschil, zitten vol met magnesium. Magnesium zorgt ervoor dat je cortisol-levels naar beneden gaan, wat dus je stress vermindert. Op deze manier komt het lichaam meer tot rust en heb je niet ’s nachts dat angstige gevoel dat je wakker houdt. Hoe je precies bananenthee maakt? Neem het liefst een biologische banaan en was deze goed af. Snijd daarna eerst beide uiteindes eraf en dan de banaan doormidden, met de schil er nog aan. Kook de stukken banaan drie tot vier minuten in water, voeg er nog wat honing aan toe naar eigen smaak en drink dit voor je naar bed gaat. In combinatie met het lezen van een boek in plaats van kijken op je telefoon, kan deze tip heel goed werken.

2. Houd je sokken aan in bed
Er hangt altijd een rare vibe om het hele ‘slapen-met-je-sokken-aan’ idee. Nee het is niet heel charmant, maar iedereen kan zich vast wel een nacht herinneren waarin je niet kon slapen omdat je voeten zo ontzettend koud waren. Soms hebben je voeten dat extraatje nodig om goed warm te blijven, aangezien sommigen het eerder koud krijgen door slechte doorbloeding. En wanneer je doorbloeding niet optimaal is, zijn er delen van het lichaam die sneller koud worden; je handen en je voeten. Soms werkt een dikkere deken al enorm, maar voor anderen zijn sokken echt een must.

3. Verstop je klok
Wanneer je wakker wordt in de nacht of voor je gevoel al uren wakker ligt, is het heel verleidelijk om elke keer op je telefoon of klok te gaan kijken hoe laat het precies is. Omdat je elke keer kijkt hoe laat het is, hoelang je al wakker bent en hoeveel uur je nog hebt om te slapen, verhoog je de spanning in je lichaam en kom je steeds slechter in slaap. Je klok of telefoon hoeft niet helemaal buiten je slaapkamer te zijn, maar in ieder geval niet op je nachtkastje.

4. Luister naar ruis
Je huisgenoot die loopt de stampen op de trap of de wc die ineens doortrekt; dit zijn allemaal geluiden die kort, maar hard aanwezig zijn in de stilte van de nacht. Hierdoor blijf- of word je wakker en wordt het weer moeilijk om weer diep in slaap te vallen. Omdat je zintuigen gewoon doorgaan wanneer jij slaapt, is het slim om ze op een goede manier bezig te houden. Wanneer je een constante ruis of een standaard geluid hebt in de nacht, schrikt je lichaam niet zo wakker als er tijdens volledige stilte ineens een heftig geluid is.

5. Geef je kamer een andere kleur
De kleur van je kamer heeft, hoe gek het ook klinkt, heel veel effect op hoe goed je slaapt. Wanneer je felle kleuren en drukke prints op je muren hebt, is er standaard een soort onrust in je kamer. Kleuren als donkerblauw, grijs, lavendel of lichtgroen werken wel heel goed voor rust in je kamer, maar kijk zelf welke kleur het beste bij jou past. Wanneer je je kamer binnenstapt moet je een rustig en fris gevoel krijgen en niet een gestrest en druk gevoel.

Elite Daily

Reageer op artikel:
5 rare trucjes om een hele nacht onafgebroken door te slapen
Sluiten