Suze van As
Suze van As Love & Life 12 mei 2019

6 fouten die je onbewust maakt na je work-out

Het is best wel al een prestatie dat je jezelf naar de sportschool hebt weten te krijgen, alleen houdt het daar niet mee op – mocht je écht effectief willen trainen. Ook na je work-out moet je op een paar belangrijke dingen letten.

We voelen ons altijd onverslaanbaar na een goede training. Je voelt je trots op jezelf en daarna mag je zonder schuldgevoel de hele avond op de bank Netflix kijken. Alleen doen we onbewust wel een aantal dingen niet helemaal juist na het sporten, die het resultaat én je gezondheid kunnen saboteren. Wees voorbereid en lees mee welke zes dingen je moet onthouden.

1. Je slaat de cool down over

Als je geen cool down doet, gaat je hartslag veel te abrupt omlaag en dat is natuurlijk niet goed voor je. Je bloedcirculatie raakt hiervan in de war waardoor je duizelig kan worden en zelfs kan flauwvallen. Neem dus die tijd om even langzaam af te bouwen op de loopband!

2. Je rekt en strekt niet

Je spieren groeien en herstellen beter als je rekt en strekt. Bovendien ontspannen je spieren er beter van waardoor je de volgende dag minder spierpijn zult hebben.

3. Je eet de verkeerde dingen

Om spierpijn tegen te gaan, moet je ook goed letten op je voeding. Als je genoeg koolhydraten en proteïne binnenkrijgt na je work-out, zul je merken dat je veel minder last zult hebben van spierpijn.

4. Je houdt je sportbroek te lang aan

Luister goed, trek die yoga-pants meteen uit na je training en draag hem niet voor het gemak nog eventjes in de supermarkt en thuis op de bank. Je kunt hier allemaal nare infecties van krijgen en daar zitten jij en je vagina echt niet op te wachten.

5. Je drinkt te weinig water

Als je je helemaal uitgeput voelt na een sessie in de sportschool, dan heb je waarschijnlijk te weinig water gedronken tijdens en na je work-out. Door genoeg te drinken herstellen je spieren beter en ben je minder vermoeid.

6. Je gaat direct door naar een borrel

We snappen het wel. Je hebt in het begin van de vrijdagavond lekker gesport en dan kan het weekend écht beginnen. Een frisse, alcoholische versnapering voelt dan ook heel erg welkom – maar is geen goed idee. Als je meteen na een training alcohol drinkt, raakt je lichaam veel te snel uitgedroogd en verhoog je de kans op bloedproppen. Je mag gerust sporten voordat je gaat borrelen, maar zorg ervoor dat er minstens een uur zit tussen je work-out en je eerste drankje.

De beste 6 tips om wél gemotiveerd te gaan sporten – NSMBL

Niet iedereen weet altijd voldoende motivatie te vinden om te gaan sporten; zeker als je net wilt beginnen met hardlopen, of juist al zo lang met dezelfde training bezig bent dat je de creativiteit een beetje kwijt bent. Hoe ga je nou eindelijk wél van start? En hoe blijf je gemotiveerd?

elite daily

Reageer op artikel:
6 fouten die je onbewust maakt na je work-out
Sluiten