Renée
Renée Love & Life 2 apr 2018

De beste 6 tips om wél gemotiveerd te gaan sporten

Niet iedereen weet altijd voldoende motivatie te vinden om te gaan sporten; zeker als je net wilt beginnen met hardlopen, of juist al zo lang met dezelfde training bezig bent dat je de creativiteit een beetje kwijt bent. Hoe ga je nou eindelijk wél van start? En hoe blijf je gemotiveerd? Scroll verder voor onze beste tips!

1. Beginnend met onze favoriet: sla een sport buddy aan de haak

Door samen met een vriend of vriendin te trainen, maak je jouw workout niet alleen gezelliger, maar zorgt dit er ook voor dat je stukken minder makkelijker onder je afspraken uit komt en altijd een sociale controle hebt. Je bent bewezen competitiever als je samen met iemand traint en slacken is vrij automatisch uit den boze.

2. Volg de juiste accounts op social media

We hebben het hier niet over het nastreven van onhaalbare doelen, maar het volgen van motiverende fitness accounts via bijvoorbeeld Instagram. Dit kunnen meiden zijn die dezelfde sport beoefenen en dit combineren met gezond eten, of before & after accounts die ook jouw persoonlijke doelen evenaren.

3. Maak gebruik van een sporthorloge

Ook het gebruik van een sporthorloge kan zeer motiverend werken: je wil immers beter presteren dan tijdens je vorige workout! Met een sporthorloge weet je je voortgang nauwkeurig te tracken en ben je ook veel beter op de hoogte van je hartslag, om het niet eens over alle motiverende muziek te hebben die je erop kwijt kunt. Bonus: je telefoon kan gewoon veilig thuis blijven.

4. En laten we eerlijk wezen: een nieuwe outfit kan ook zeker wonderen doen

Het fijne aan een nieuwe sportoutfit is niet alleen het feit dat je weer 100% frisse kleding hebt om in te sporten, maar je moet je tenuetje natuurlijk óók terugverdienen. Zo’n nieuwe look is dus niet alleen goed voor je zelfvertrouwen – wat al voor extra motivatie zorgt – maar zal er ook voor zorgen dat jij ‘m wílt verdienen door naar het volgende level te gaan met je workout.

5. Of beloon jezelf op een andere manier

Wil je al langer bij dat ene luxe restaurant gaan eten? Of heb je al een half jaar je droomtas op het oog, maar wil je ‘m wel echt verdienen? Stel met jezelf je afspraak dat je dit eindelijk eens mag doen als je een bepaald doel hebt bereikt; of dit nu het non-stop rennen van een rondje van 10 km is of een verlaging van je vetpercentage waar je hard voor zult moeten werken. Ook een sporthorloge kun je op deze manier natuurlijk met terugwerkende kracht ‘terug verdienen’.

6. Heb altijd een back-up als het écht slecht weer is

Ben je bijvoorbeeld een beginnend hardloper, maar staat er zwaar onweer op het programma? Zorg er dan voor dat je altijd een alternatieve indoors optie gereed hebt. Zo staat het web vol met diverse gratis workouts die je gewoon thuis op een matje kunt uitvoeren. Zorg ervoor dat je een aantal van je favorieten gereed hebt staan voor gebruik en sla indien gewenst ook de nodige accessoires in voor een last-minute workout binnenshuis. Kijk ook naar alternatieven zoals de rand van je bed voor lifts, of iets kleins, maar zwaars dat gewichtjes zou kunnen vervangen. Er is altijd wel iets mogelijk!

Reageer op artikel:
De beste 6 tips om wél gemotiveerd te gaan sporten
Sluiten