Love & Life 21 dec 2018 Suze van As

7 dingen die je stofwisseling verpesten (en je dieet om zeep helpen)

Als je een langzame stofwisseling hebt, zul je weten dat het moeilijker is voor jou om af te vallen of om op gewicht te blijven. Waar het metabolisme deels aangeboren is, zijn er ook diverse factoren uit je dagelijks leven die hier enorme invloed op kunnen hebben. Deze zeven dingen vertragen je stofwisseling.

1. Je slaapt slecht

Ook al is het soms lastig om aan die 7 uur slaap te komen per nacht, het wordt wel echt aangeraden om dit meer te proberen. Als je te weinig slaapt, heb je veel meer zin in ongezonde snacks terwijl je stofwisseling nog niet helemaal klaar is om dit te verwerken. Dubbel slecht, dus. Gelukkig is voldoende slaap sowieso enorm belangrijk voor je gezondheid, dus wellicht is dit een extra stok achter de deur!

2. Je blijft maar yo-yo diëten

Door keer op keer drastisch je dieet te veranderen, maak je je stofwisseling wel een tikje verdrietig. Elke keer dat je veel afvalt en datzelfde gewicht week aankomt zorgt ervoor dat je stofwisseling afremt. Je lichaam heeft een duidelijke routine nodig voor een goede stofwisseling.

3. Je drinkt niet genoeg water

Je zou kunnen denken ‘ja, we weten het nu wel’, maar toch blijken we gemiddeld nog altijd veel te weinig water te drinken. Door dagelijks twee liter water te drinken, zul je merken dat je stofwisseling versnelt en daarnaast verbetert het ook nog eens je huid. Win-win, toch?

4. Je slaat het ontbijt over

Nee, het is geen fabeltje dat je stofwisseling pas op gang komt wanneer je ontbijt; ook je metabolisme heeft brandstof nodig om echt goed van start te gaan. Door je dag goed te beginnen met een ontbijtje (ook al is het maar iets kleins), zul je merken dat je de hele ochtend meer energie hebt en dat je stofwisseling beter zijn ding doet.

5. Je kiest de verkeerde warme drankjes

Het is jammer, want we zijn zo dol op warme lattes met karamel en andere zoete lekkernijen, maar nog buiten de calorieën van de siroop om, zorgen deze suikers er helaas ook voor dat je stofwisseling meer moeite heeft met de verwerking ervan. Een goede vervanger hiervoor kan groene thee zijn.

6. Je zit de hele dag

Als je hele dagen achter een bureau zit, is het moeilijk om zitten te vermijden. Toch is het veel beter voor je stofwisseling als je voornamelijk rechtop staat. Je kunt dit bijvoorbeeld een beetje compenseren door ‘s ochtends alles staand te doen (bijvoorbeeld je make-up), eens per uur van je plek op te staan (voor een thee- of plaspauze) en dan heb je natuurlijk ook nog altijd de inmiddels populaire sta-bureaus.

7. Je doet altijd dezelfde oefeningen als je sport

Door je workout routine te blijven vernieuwen, blijf je je lichaam uitdagen. Als je altijd maar dezelfde oefeningen doet, gaat je lichaam er aan wennen en wordt je workout steeds iets minder effectief. Probeer bijvoorbeeld een keer intensieve interval training. Door meer spieren te trainen, versnel je namelijk ook je stofwisseling. Weten we dat ook weer – op naar de sportschool!

cosmopolitan

Reageer op artikel:
7 dingen die je stofwisseling verpesten (en je dieet om zeep helpen)
Sluiten