Vivian
Vivian Food 24 mei 2018

7 gezonde snacks die je gerust ‘s avonds kunt eten

Het is zo verleidelijk om er een zak chips bij te pakken wanneer je ‘s avonds op de bank hangt met een filmpje aan. Ook wanneer je nog vijf hoofdstukken moet leren, je kast op moet ruimen en een essay moet schrijven, is het makkelijk om uitgebreid te snacken voordat je naar bed gaat.

Het blijft dan vaak niet bij één koekje of één handje chips. Hoewel je weet dat het niet gezond is om zoveel zoetigheden te eten – en al helemaal niet voor het slapengaan – grijpt je hand haast automatisch meer en meer eten.

In plaats van een zak chips of een pak koekjes, kun je beter kiezen voor één van de onderstaande zeven snacks.

1. Wortels. Een stuk gezonder dan chips, maar nog wel met dezelfde crunch als je erin bijt. Sterker nog: je kunt zelfs je eigen wortelchipjes maken. Door van wortels te snacken krijg je meer dan genoeg vitamine A binnen en loop je 32 procent minder kans op coronaire hartziekten.

wortelchips

2. Hummus. Hummus is de perfecte zoutige snack. Het is gemaakt van onder andere kikkererwten. Dit is een vezel- en eiwitrijke groente, die eraan gelinkt is bloedproppen te verminderen, je bloedsuikerspiegel stabiel te houden (vooral geschikt voor diabetici) en je gewicht op peil te houden.

hummus

3. Yoghurtparfait met vers fruit. Als je een beetje afkoeling nodig hebt, grijp dan niet direct naar een bak ijs, maar creëer je eigen yoghurtparfait met je favoriete fruit. Dit geeft je een voller gevoel, waardoor je minder snel naar nóg iets anders grijpt.

yoghurtparfait

4. Bevroren (of verse) blauwe bessen. Een kleine, verfrissende snack. Blauwe bessen zitten vol vitamine A, C en K, en tellen weinig calorieën.

frozen-bluberries

5. Turkey and cheese melt. Wanneer je trek hebt in een goedgevulde, cheesy sandwich, kun je beter kiezen voor een ‘sandwich’ van kalkoenfilet en kaas. Vul een plakje kalkoenfilet met je favoriete kaas, rol het op en warm het op. Zo laat je de koolhydraten van een tosti achterwege, maar heb je toch een cheesy, eiwitrijke snack.

turkeycheese

6. Eieren. Niet alleen zijn eieren goedkoop, makkelijk en veelzijdig, ze kennen ook veel gezondheidsvoordelen. Zo kunnen ze bijdragen in de vorming van sterkere spieren en zitten ze vol met vitamine A, vitamine B12 en seleen – wat belangrijk is voor een gezond immuunsysteem.

eieren

7. Amandelen. Amandelen zijn de perfecte snack als je geen zin hebt om enige moeite te doen. Ze zitten boordevol antioxidanten en kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verlagen. Uit ander onderzoek bleek dat amandelen bloedvaten gezond kunnen houden en de bloeddruk kunnen verlagen.

amandelen
Reageer op artikel:
7 gezonde snacks die je gerust ‘s avonds kunt eten
Sluiten