Bente De Bruin
Bente De Bruin Health 11 apr 2016

7 manieren om echt eens aan die 8 uur slaap te komen

1. Sporten voor het slapen gaan
Je avond eindigen met een work-out zorgt er gegarandeerd voor dat je heerlijk slaapt. Je bent eindelijk eens écht moe – niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Dit hoeft trouwens niet eens een intense sportsessie te zijn, een wandeling van twintig minuten doet al wonderen.

2. Stel twee tijden vast
Probeer om een vaste tijd richting je bed te gaan en kies hiervoor twee tijden. Op jouw eerste ‘bedtijd-moment’ ga je je klaar maken om naar bed te gaan. Je wast je gezicht, trekt een pyjama aan en legt je telefoon weg. Tijdens het tweede bedtijd moment ga je ook echt in bed liggen en doe je de lichten uit. Vaste tijden zorgen ervoor dat jouw lichaam aan een bepaald ritme kan wennen.

3. Schrijf op wat je wakker houdt
Een opschrijfboekje bij je bed is een must. We kennen het allemaal: in bed bedenken we ons opeens van alles wat nog gedaan moet worden. Schrijf dit op – zo vergeet je niets en bewaar je deze zorgen voor morgen.

4. Zorg dat je kamer donker is
Geen zin hebben om de gordijnen (volledig) dicht te doen hebben we allemaal wel eens, maar wakker worden van licht in je kamer is niet heel relaxt. Toch even opstaan om te zorgen dat je kamer helemaal donker is, is de moeite dubbel en dwars waard.

5. Leg je telefoon ergens anders aan de lader
De straling en afleiding van je telefoon in dezelfde kamer komt je nachtrust niet ten goede. Koop een wekker zodat je daar je telefoon niet voor hoeft te gebruiken. Als je ‘s nachts wakker wordt ben je snel geneigd om eventjes op je smartphone te kijken en vanwege het blauwe licht blijf je hierdoor nog langer wakker; zorg dat ie ver genoeg van je af ligt.

6. Lees een boek of luister naar een luisterboek
De truc is om jouw gedachten af te leiden, maar niet teveel bezig te houden. De ideale manier om dit te doen, is om een boek te lezen of luisteren. Zo zal je heerlijk rustig in slaap vallen.

7. Skip alcohol voor het slapengaan
Alcohol zorgt er weliswaar voor dat je sneller in slaap valt, maar je slaapt veel minder diep. Zorg ervoor dat je sowieso niet (teveel) drinkt voor het slapen gaan, want ook een volle blaas kan je wakker houden.

Reageer op artikel:
7 manieren om echt eens aan die 8 uur slaap te komen
Sluiten