7 manieren om proteïnen binnen te krijgen – zonder vlees

Josca 8 jul 2018 Food

Misschien ben je vegetariër of gewoon even aan het minderen met vlees, maar hoe dan ook: je wil wel de nodige proteïnen binnenkrijgen. Wat kun je hiervoor het beste eten, zonder direct naar eieren te hoeven grijpen?

Met onderstaande ingrediënten krijg je de eiwitten binnen die je lichaam nodig heeft.

1. Tempeh.
Tempeh is een stevig, bewerkbaar product dat wordt geproduceerd uit sojabonen en bevat 12 gram proteïnen per portie van 100 gram. Het heeft een vrij neutrale smaak, al dan niet een beetje nootachtig. Net als bij tofu zal de smaak hier dus liggen aan hoe je het kruidt. Erg lekker als je naar een stevige bite op zoek bent.

tempeh2

2. Tahini.
Tahini, oftewel sesampasta, wordt veel gebruikt als dressing of tijdens het bakken. Met zijn 21,5 gram eiwit per 100 gram is deze eigenlijk de beste proteïnebron van de lijst. Tahini kan in hummus, maar ook in koekjes, noedelgerechten, in talloze andere dipjes én als topping voor je falafel. Yum! Gezien het gemaakt wordt van sesam, bevat het wel wat meer calorieën dan andere producten in deze lijst.

tahini

3. Kikkererwten.
Behoorlijk wat boonsoorten bevatten veel eiwitten, zo ook de kikkererwt. Een portiegrootte van 100 gram kikkererwten bevat al 7,5 gram proteïnen en daar zijn we erg blij mee, want je kunt ze op zoveel verschillende manieren eten.

kikkererwtenpizza

4. Zwarte bonen.
Daar zijn de bonen weer! Maar ja, we kunnen deze lastig weglaten, want zwarte bonen bevatten 9 gram eiwit per 100 gram. Ze worden vaak gecombineerd met avocado, waar je ons zeker niet over hoort klagen.

zwartebonen1

5. Linzen.
Linzen bestaan voor zo ongeveer een tiende uit proteïnen. Ze worden vaak gebruikt in soepen en stoofpotjes, maar kunnen ook prima in salades.

linzen

6. Quinoa.
Quinoa bevat maar liefst 16,2 gram proteïne per 100 gram, wat precies de reden is waarom veel mensen dit eten als ze vegetariër of veganist zijn. Je kan er ook werkelijk van alles mee: van ontbijt tot burgers, koekjesingrediënt tot rijstvervanger, het kan allemaal.

quinoa2

7. Kidneybonen.
Ten slotte nog één boonsoort. Kidneybonen kunnen je cholesterol verlagen en je bloedsuiker stabiel houden, maar ze bevatten ook 7,8 gram eiwit per 100 gram. Gebruik ze in klassieke gerechten als chili sin carne (de variant zonder vlees) of burrito’s.

kidneybonen

Recepten nodig? Dit zijn 22 proteïnerijke én vegetarische maaltijden met minder dan 400 calorieën:calorieen

Reageer op artikel:
7 manieren om proteïnen binnen te krijgen – zonder vlees
Sluiten