Josca
Josca Health 14 jun 2016

7 manieren om sneller wakker te worden – zonder koffie

Deze tips kun je misschien wel gebruiken als je ‘s ochtends niet zo gemakkelijk wakker wordt (of blijft!).

1. Kauw op kauwgum.
Het klinkt misschien vreemd, maar als je op kauwgum kauwt, versnelt je hartslag, waardoor er ook meer bloed naar je hersenen wordt gepompt. Het maakt je alerter, maar zorgt ook tijdelijk voor betere mentale prestaties. Keep it classy, though.

2. Drink genoeg water.
Veel water drinken is bijna overal wel goed voor en ook om je wakker te houden. Als je te weinig drinkt en dus gedehydrateerd raakt, word je moe: je hersenen krijgen dan namelijk minder zuurstof aangevoerd. Voornamelijk een ijskoud glas water zorgt ervoor dat je alerter wordt.

3. Stimuleer je hersenen.
Een simpele kruiswoordpuzzel of Sudoku kan al helpen om je alerter te krijgen, dit hoeft niet eens heel lang te duren. Deze kleine spelletjes stimuleren je hersenen zonder dat je er moe van wordt. Daarbij kunnen sommige spelletjes ook nog eens je woordenschat verbreden.

4. Word wakker met zonlicht.
Licht is niet bepaald fijn aan je ogen wanneer je gewekt wordt door je alarm, maar toch kan natuurlijk zonlicht je helpen om alerter wakker te worden. Zonlicht zorgt ervoor dat het lichaam vitamine D aanmaakt en het serotonine-gehalte verhoogt, waardoor je stemming meteen een stuk beter wordt en je ook nog eens beter slaapt de volgende nacht. Gooi de gordijnen dus lekker open als je net wakker bent. Of probeer zelfs samen met het donker te gaan slapen en met het licht op te staan, mocht je ├ęcht iets willen veranderen.

5. Neem de juiste snack.
Snacks met veel geraffineerde suikers geven je misschien tijdelijk energie, maar deze boost is maar van korte duur, waarna je je ook nog eens vermoeider voelt. Kies voor snacks die geleidelijk energie afgeven, zoals een appel of banaan.

6. Neem een (gedeeltelijk) koude douche.
We vragen niet van je om een kwartier onder ijskoude stralen water te staan, maar eventjes koud douchen kan je wel lekker wakker krijgen. Neem gewoon een warme douche zoals je dat normaal zou doen, maar vervang het laatste gedeelte van je routine door koud water. Het koude gevoel houdt gelukkig niet zo lang aan, maar het schudt je wel goed wakker.

7. Doe aan beweging.
Al helemaal als je een kantoorbaan hebt, is dit cruciaal. Ga desnoods een kleine wandeling maken in je pauze. Als je weinig beweegt tijdens je dagelijkse verplichte activiteiten, raak je vermoeid en kun je beter wat beweging opzoeken om weer alert te worden.

Wakker worden van een sexy Franse of Britse mannenstem? Dat kan met deze app!

Reageer op artikel:
7 manieren om sneller wakker te worden – zonder koffie
Sluiten