7 simpele tips motivatie te vinden om te sporten

Iedereen heeft vast weleens ervaren dat het best een uitdaging kan zijn om motivatie te vinden om te gaan sporten – en deze motivatie te behouden.

Om je te helpen bij het naleven van je sportieve voornemens, hebben we zeven simpele tips verzameld die de stap om te beginnen met sporten wat kleiner te maken. Ervaring leert dat wanneer men eenmaal resultaat begint te zien van hun workout, motivatie wat makkelijker te vinden is. Een (goed) begin is dus echt het halve werk.

1. Kies voor een activiteit waar je een afspraak voor moet maken // Het lijkt misschien ideaal om te kunnen gaan sporten ‘wanneer je er zin in hebt’, maar de realiteit is dat er dan soms niks van terecht komt. Om te zorgen dat je minder makkelijk onder het sporten uitkomt, kun je het best een afspraak ervan maken waar je je aan moet houden. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een training of les of spreek met een vriendin af om samen te gaan sporten.

2. Trakteer jezelf op de mooiste sportkleding // Het is natuurlijk niet zo gek dat je niet echt gemotiveerd raakt om te sporten, als dit betekent dat je een oud T-shirt en een oncharmant sportbroekje aan moet trekken. Wanneer je een mooie sportoutfit aan hebt, voel je je al goed nog vóór je aan je workout bent begonnen. Trakteer jezelf daarom op mooie sportkleding, dat heb je wel verdiend als je echt gaat trainen.

sportief1

3. Geef je newsfeed een grote schoonmaak // Volgens Cristy Nickel – auteur van The Code Red Survival Guide en trainer van menig celeb – zijn je online activiteiten net zo belangrijk als je daadwerkelijke workout. Als jij op sociale media steeds allerlei taarten voorbij ziet komen, zul je ook zin krijgen in taart. Om je grootste verleidingen te weerstaan, kun je beter de newsfeed waar je dagelijks doorheen scrolt vrijmaken ervan:

“Trying to eat healthier? Then ‘hide’ those chocolate cake videos. Trying to cut back on wine? Get rid of wine advertisements. Get them out of your newsfeed so they’ll get out of your mind.”

4. Hou jezelf aan de vijftien minuten regel // Als het gaat om sporten, is de grootste uitdaging vaak ermee beginnen. Om deze stap wat kleiner te maken, kun je met jezelf afspreken dat je alleen maar vijftien minuten hoeft te sporten. Meestal zul je dan uiteindelijk alsnog langer doorgaan.

gym2

5. Beloon jezelf met iets anders dan eten // Als je jezelf wilt belonen voor je workout met eten, ben je eigenlijk jezelf aan het tegenwerken. Probeer daarom om iets anders te vinden dan frietjes of chocolade om jezelf te belonen voor het harde werk. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je na het sporten drie afleveringen van je favoriete serie achter elkaar mag kijken of dat je na vijf keer sporten die mooie lippenstift mag kopen.

6. Voel je niet schuldig over dat ene koekje // Een ongezond leven wordt niet gevormd door uitzonderingen, maar door gewoontes. Het is dus echt niet erg als je af en toe een koekje eet of in het weekend een keertje van pizza geniet. Wees niet te streng voor jezelf, want hier wordt je echt niet vrolijker van. Fitness guru Stephen Mason beaamt dit:

“It’s never the popsicle or fun-sized candy bar or even the bowl of ice cream that’s a problem. It’s the popsicle for dessert after the burger for dinner, the Cheez-Its for lunch and the Pop-Tarts for breakfast ON TOP of not working out all week. Focus on your healthy eating and exercise habits and don’t worry about the occasional treat.”

gym3

7. Gebruik de achtergrond van je mobiele telefoon // Stel een achtergrond in op je mobiele telefoon waarop jouw doel te zien is. Of dit nu een mooi jurkje is waar je in wilt passen of een strakke buik, het helpt om op het juiste pad te blijven als je dagelijks aan je doel wordt herinnerd.

Dit kun je het beste voor én na het sporten eten

27 dingen die iedereen stiekem weleens in de sportschool heeft gedaan

Brit

Reageer op artikel:
7 simpele tips motivatie te vinden om te sporten
Sluiten