Josca
Josca Food 13 jun 2016

8 gezondere alternatieven voor witte rijst

De volgende alternatieven voor witte rijst zijn niet alleen lekker, maar hebben ook nog eens ongeveer dezelfde structuur: een ideale afwisseling dus. Mocht je toch écht voor rijst willen gaan, probeer dan zeker ook eens zwarte rijst! Zo heb je wel nog je rijstkorrel, maar krijg je daarnaast ook een heleboel vezels en mineralen zoals magnesium, fosfor en selenium binnen.

1. Quinoa.
Quinoa is goed voor je, punt. Het bevat veel proteïnen en ijzer, past in zowel zoete als hartige gerechten én is een prima vervanger voor rijst. Om het dezelfde textuur te laten krijgen, bak je het kort mee met je favoriete groenten en proteïnen nadat het gaar is.

2. Gerst.
Het blijkt maar weer dat gerst niet alleen goed is voor het maken van bier. De structuur ervan lijkt bijna op pasta als je ermee kookt en gerst heeft een prettige, noot-achtige smaak. Daarnaast bevat het veel vezels die de goede bacteriën in je lichaam voeden.

3. Bulgur.
Bulgur is een graanproduct dat geproduceerd wordt uit verschillende soorten tarwe, maar met name durum. Het bevat weinig vetten en calorieën, maar wel veel vezels, ijzer en vitamine B. De meeste bulgur in de supermarkt is al voorgekookt, wat betekent dat het ook nog eens veel sneller klaar is thuis.

4. Farro.
Het kan best zijn dat je hier nog nooit van gehoord hebt, laat staan het gebruikt te hebben als rijst. Farro is een oude Italiaanse graansoort met een lichte noot-achtige smaak. Het dient zich voor hartige gerechten en bevat veel gezonde vezels, ijzer, magnesium en proteïnen.

5. Havermout (voor dessertrijst).
Havermout is wellicht iets minder multifunctioneel inzetbaar dan de andere alternatieven uit deze lijst, maar er moet toch ook een vervanger zijn voor rijst in de zoete gerechten. Gebruik havermout bijvoorbeeld in een rijstdessert. Door middel van warme melk verandert de textuur en lijkt deze meer op dessertrijst.

6. Bloemkool.
Al is bloemkoolrijst inmiddels overal wel bekend, het kan geen kwaad deze nogmaals te noemen. Het is niet alleen voedzaam, maar zit ook vol vitamine K en is ontzettend divers. Hoe je bloemkool- en broccolirijst kunt maken, lees je hier (punt 2).

7. Sorgho.
Sorgho is een oud soort graan dat geen gluten bevat en goed is voor onder andere je hart. De smaak is redelijk neutraal en de grootte leent zichzelf perfect voor soepen en stoofpotjes, waarbij een klein beetje textuur wordt toegevoegd zonder de smaak al teveel te veranderen.

8. (Witte) linzen.
Niet alleen bevatten linzen geen granen, ze bevatten ook nog eens meer proteïnen dan rijst en het duurt niet lang om ze te koken. Witte linzen zijn bijvoorbeeld een perfect alternatief voor risottorijst, dat je normaal al gauw vol laat zitten. Bij linzen gebeurt dit iets geleidelijker.

Nog meer afwisselen in de keuken? Dit zijn 8 healthy vervangers voor je favoriete guilty pleasures:

Reageer op artikel:
8 gezondere alternatieven voor witte rijst
Sluiten