Josca
Josca Food 2 mrt 2016

8 healthy vervangers voor je favoriete guilty pleasures

Rijst, frietjes, pasta en suiker zijn lekker, maar we hoeven je niet te vertellen dat ze niet gezond zijn. Gelukkig bestaan er genoeg healthy vervangers die misschien nét een beetje minder fun zijn, maar die wel een héél stuk gezonder zijn.

Healthy vervangers

In de onderstaande lijst vind je voldoende healthy vervangers voor je favoriete guilty pleasures, zodat je lekker kan genieten van je favoriete gerechten zonder je slecht te voelen.

1. Kook met oliën zoals kokosolie.

Sommige kookoliën worden zodanig bewerkt dat er veel ongezonde bijproducten ontstaan, die achterblijven in de olie. Wanneer oliën als zonnebloemolie of olijfolie blootgesteld worden aan een te hoge temperatuur, gaan de vetten die ze bevatten oxideren, wat inhoudt dat de samenstelling ervan verandert en de stoffen ongezond raken. Een natuurlijk soort olie dat je in plaats hiervan kunt gebruiken is kokosolie.

2. Vervang gewone rijst door bloemkool- of broccolirijst.

Het duurt maar vijf minuten om een perfecte rijst te creëren met bloemkool of broccoli en deze nemen ook nog eens heel goed de smaak van je saus op. Om je eigen rijst te maken, heb je een goede keukenmachine nodig om de groente fijn te krijgen, maar als je deze niet hebt kun je ze ook gewoon raspen. De groenterijst kun je vervolgens bereiden door het te bakken, te roosteren of door het in de magnetron te doen.

3. Vervang je tarwemeel voor gezondere alternatieven.

Tarwe wordt over het algemeen altijd veel bewerkt, daarom is het gezonder om dit soort meel te vervanger door bijvoorbeeld kokosmeel, boekweitmeel, kastanjemeel, amandelmeel of kikkererwtenmeel. Deze vervangers zijn niet alleen voedzaam, maar bevatten ook meer smaak dan tarwemeel.

4. Vervang kristalsuiker door ahornsiroop, dadels of honing.

Probeer zo min mogelijk geraffineerde suikers te eten, dit kun je makkelijk vervangen door kleine hoeveelheden natuurlijke zoetstoffen zoals honing, ahornsiroop en dadels. Dit is niet alleen gezonder, maar geeft ook een extra dimensie aan je gerechten vanwege de smaken.

5. Vervang je spaghetti of noedels door groenten-noodles.

Spaghetti en andere pasta’s zijn lekker, maar helaas niet al te gezond. Vervang deze in plaats daarvan door groenten, dat is niet alleen gezonder, maar ziet er ook nog eens lekker kleurrijk uit! Groenten die zich hier goed voor lenen zijn courgette, komkommer en wortel. Je hebt hier een speciale spiraalsnijder voor nodig en dit zal je groente in een spaghettivorm ‘slijpen’.

6. Vervang je tafelzout door steen- of zeezout.

Aan tafelzout worden veel meer chemicaliën toegevoegd dan aan natuurlijke zoutsoorten als zeezout. Er zitten tevens meer voedingsstoffen in natuurlijke zouten en de smaak is sterker. Tafelzout vervangen heeft dus alleen maar voordelen!

7. Minder met cafeïne en maak in plaats hiervan je eigen kruidencocktail.

Cafeïne is uiteraard heel verslavend en het is een goed idee om hier eens vanaf te stappen. Drink in plaats hiervan kruidenthee of cafeïnevrije koffiesoorten. Een andere tip is om je eigen kruidenthee thee maken met bijvoorbeeld citroen, gember en cayenne.

8. Vervang je frietjes van aardappel door groentefrietjes.

Je kunt de aardappel best eens achterwege laten. Gebruik in plaats daarvan bijvoorbeeld courgette, knolselderij, pastinaak of wortel als patat. Deze moet je gewoon bakken in de pan, zodat je het ongezonde frituren omzeilt. Voor een beetje extra bite kun je de groentefrietjes afmaken met amandelen, pinda’s of Parmezaanse kaas.

Reageer op artikel:
8 healthy vervangers voor je favoriete guilty pleasures
Sluiten