Josca
Josca Love & Life 23 jun 2018

8 makkelijke manieren om te ontstressen binnen 5 minuten

Soms heb je even een kleine boost nodig omdat je hoofd zó ontzettend vol zit met allemaal werk-gerelateerde dingen, waardoor je je totaal niet meer kan concentreren. Hoe doe je dit gemakkelijk, zonder dat je meteen een hele lange pauze moet nemen?

In veel gevallen is vijf minuten al genoeg om je even te ontstressen. Daarvoor hebben we diverse manieren, maar natuurlijk moet jij de truc kiezen die het beste voor jou werkt.

1. Stretch je lichaam.
Het is niet voor niets zo lekker om je uit te rekken als je net wakker bent of de hele tijd in dezelfde positie op een stoel hebt gezeten. Je voelt je vaak meteen relaxter, wat komt door de verandering in je bloeddruk en je ademhaling. Rek je dus gerust nog eens extra uit!

2. Maak een wandeling.
Dit kan uiteraard wat langer duren dan slechts vijf minuutjes, maar het is het waard. Al helemaal als je een mooi park in de buurt hebt, is dat een perfecte plek om te gaan wandelen. Frisse lucht en wat tijd voor jezelf zorgen ervoor dat je hoofd weer wat rustiger wordt.

3. Maak jezelf aan het lachen.
Ook al krijgen we hier een beeld bij waarbij we onszelf slechte moppen vertellen voor de spiegel, is dit natuurlijk niet precies wat we bedoelen. We kwamen er laatst bijvoorbeeld al achter dat onderzoek aantoont dat grappige video’s kijken goed voor je is, dus go ahead: pak de kattenfilmpjes er maar bij!

4. Pak er een kleurboek bij.
Serieus, kleurboeken voor volwassenen zijn een absolute uitkomst en kunnen je niet alleen helpen te ontstressen, maar ook je productiviteit en slaapkwaliteit opkrikken. Tijd om nostalgisch te worden en je weer in je kindertijd te wanen met een kleurboek.

5. Raak alle negatieve energie kwijt.
Als jij alleen maar kriebelig wordt van al die oefeningen of momentjes voor jezelf, kan het natuurlijk ook helpen om alles er even uit te gooien. Of je nu het hele huis bij elkaar schreeuwt met een kreet van frustratie of even keihard mee moet zingen met je favoriete muziek: doe wat het beste voor jou werkt, die negatieve energie moet je kwijt.

6. Breng je hartslag wat omhoog.
Work-outs en zelfs wat minder beweging zorgen ervoor dat het hormoon serotonine vrijkomt, wat je gelukkiger doet voelen. Het kan zelfs al helpen om een paar sit-ups, torso twists of squats te doen, of ga als je wel tijd hebt lekker naar de sportschool.

7. Ruik aan een sinaasappel.
Wait, what? Het is toch echt bewezen: door de geur van een sinaasappel te ruiken, kan je stress drastisch verminderen.

8. Mediteer even kort.
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een ademhalingsoefening doen. Sluit je ogen en neem even de tijd om diep in te ademen en rustig uit te ademen, een aantal keren. Alleen dit kan al helpen om je relaxter te laten voelen.

Reageer op artikel:
8 makkelijke manieren om te ontstressen binnen 5 minuten
Sluiten