Josca
Josca Food 25 jun 2016

8 manieren om van slechte snacks af te blijven

Je hoeft jezelf die lekkere snacks als een ijsje en een koekje natuurlijk echt niet te ontzeggen, maar als je wil proberen iets beter op de gezonde toer te gaan, zijn deze tips voor jou.

1. Koop de juiste dingen.
Het klinkt zo simpel, maar is toch één van de grootste problemen als het aankomt op gezond eten. Zodra jij geen producten in huis haalt met veel vet en suiker, kun je dit ook niet eten. Als je toch even toe wil geven aan bijvoorbeeld je chocolade cravings, zorg er dan voor dat je niet meteen een hele grote reep meeneemt, maar gewoon zo’n kassa-verpakking.

2. Zet je eten strategisch in de kast.
Zorg ervoor dat de gezonde producten ongeveer op ooghoogte staan, waar ze punt één meteen in je blikveld vallen en punt twee gemakkelijker te pakken zijn. Ongezond eten kun je beter ergens achter of juist hoog in de kast zetten. Wanneer je honger hebt en snel iets wil eten, zal je sneller iets pakken wat je meteen ziet, dan eerst de (koel)kast overhoop te gooien.

3. Verdeel eten in porties.
Als je een grote zak chips in je handen hebt, zal je deze sneller leegeten dan wanneer je enkel een bakje op schoot hebt staan met een portie van deze chipjes. Logisch toch? Dit kun je natuurlijk óók doen met meer verantwoorde snacks als druiven of mini-tomaatjes: door het van tevoren in losse bakjes of zakjes te doen zodat je het later in één keer in een goede portiegrootte mee kan nemen onderweg.

4. De goedkoopste tip: drink meer water.
Je lichaam is zo gemaakt dat het je nog wel eens kan laten denken dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk gewoon gedehydrateerd bent omdat je te weinig hebt gedronken. Houd altijd een flesje water bij de hand, water kan er namelijk ook voor zorgen dat je sneller vol zit en erna niet zoveel zin meer hebt in veel eten. Je kan je water interessanter maken met een citroen- of citroenschijfje en ander fruit.

5. Voeg wat extra smaak toe aan je snacks met kruiden.
In de zomer kun je bijvoorbeeld wat munt toevoegen aan een fruitkebab met aardbei, ananas en kokos. Voor de koudere seizoenen, maar zeker ook zomer en lente, kun je eens proberen om zelf hummus te maken met lekker veel knoflook. Een optie voor een filmavondje is bijvoorbeeld zelfgemaakte popcorn, die je vervolgens besprenkelt met kaneel of rozemarijn en citroenrasp. Zo maak je een gezonde snack wat interessanter van smaak en ben je ook eerder verzadigd.

6. Verbrand meer calorieën met proteïnen.
Eten met veel proteïnen zorgt ervoor dat je langer vol zit, zodat je niet zo gauw meer zin hebt in die middagsnack. Daarnaast kunnen proteïnen assisteren bij het verbranden van calorieën: een win-win situatie dus.

7. Stop voldoende gezonde snacks in je tas.
Zorg ervoor dat je altijd genoeg eten bij je hebt, anders krijg je de neiging om zelf nog iets te gaan kopen en je weet: dat wordt vast geen banaantje. In plaats daarvan kun je beter teveel (gezond) eten in je tas stoppen dan te weinig. Het is beter om nog wat voedzame nootjes of een appel over te hebben aan het eind van de dag dan dat je weer een muffin of chocoladereep hebt gekocht omdat je eten op was.

8. Houd je opties open.
Als je steeds dezelfde gezonde tussendoortjes neemt, word je hier natuurlijk ook wel eens gek van. Probeer eens nieuwe recepten en wissel om de paar weken van snacks zodat het je niet gaat vervelen, dat zou er namelijk sneller voor kunnen zorgen dat je naar de verkeerde dingen grijpt.

Ben je nog op zoek naar een gezond snackje? Dan is dit recept met geroosterde kikkererwten met rozemarijn en parmezaan ideaal:

Reageer op artikel:
8 manieren om van slechte snacks af te blijven
Sluiten