Josca
Josca Love & Life 13 apr 2016

8 tips om je zelfverzekerder te voelen

Deze paar tips kunnen je helpen om zelfverzekerder te worden, ook al is het maar een beetje. En maak je niet druk als je niet altijd zo sterk in je schoenen staat: you’re not alone.

1. Maak je huis schoon.
Een grote schoonmaak kan zoveel helpen voor onder andere de drukte in je hoofd. Word je er moedeloos van dat je overal zoveel rotzooi hebt liggen en word je daardoor boos op jezelf? Dan is het tijd om het huis op te ruimen en schoon te maken. Het kost wat tijd, maar daarna zal je je zeker opgelucht voelen en trots op wat je bereikt hebt.

2. Kijk in de spiegel en weet dat je er goed uitziet.
Je zelfvertrouwen wordt er niet beter op als je continu alleen maar dingen aan het bedenken bent die je niet leuk vindt aan jezelf. Probeer in het vervolg positief te zijn over het beeld van jezelf in de spiegel. Begin bijvoorbeeld met je kleren. Die heb je met zorg uitgekozen, betaald met jóuw verdiende geld en ze staan je hartstikke goed. Als jij jezelf niet kan waarderen, kunnen anderen dat ook niet. Onthoud dat.

3. Leer jezelf een nieuwe vaardigheid aan.
Of dit nu gitaarspelen is, het leren van een nieuwe taal of iets kleiners als het maken van de perfecte cat eye of het koken van een bepaald gerecht: het leren van een nieuwe vaardigheid zorgt er gegarandeerd voor dat je je zekerder voelt over jezelf. Pak desnoods YouTube erbij en bekijk wat tutorials die je leuk lijken.

4. Beeld jezelf in als een zelfverzekerd, fictief persoon.
Is iemand in een film, boek of serie jouw voorbeeld en wil je je net zo zelfverzekerd voelen als zij? Probeer jezelf eens als die persoon te voelen. Makkelijker gezegd dan gedaan en we zeggen natuurlijk niet dat je iemand exact moet gaan kopiëren, maar die zelfverzekerde trekjes van desbetreffende persoon kunnen jou ook helpen van je onzekerheid af te komen. De vrouw die je als voorbeeld neemt, heeft vast en zeker ook zo haar tekortkomingen, maar omarmt dit. Misschien heeft ze wel vreemde kleding aan, maar ze voelt zich hier geweldig in en dat ziet de wereld ook.

5. Houd wat grapjes of moppen achter de hand.
Als je je ongemakkelijk voelt op bijvoorbeeld een feestje en er valt een stilte, kan het van pas komen dat je wat grappen achter de hand hebt gehouden. Als iemand om je mop lacht, al is het maar een glimlach of een giechel, zal er wat spanning van je afvallen en krijg je een zekerder gevoel over jezelf.

6. Regel een keer een fotoshoot.
Of dit nu is met je vriendin die prachtige foto’s kan maken of een professionele fotograaf: als er mooie foto’s van je gemaakt worden, voel je je instantly beter over jezelf. Er is niks mis met eens lekker het modelletje spelen voor de camera om je zelfvertrouwen een beetje op te krikken.

7. Bestudeer dieren.
Hebben dieren ooit last van onzekerheid? Nee. Het kan je hond echt niks schelen dat hij hyper is en de neiging heeft om rondjes te rennen in huis en je kat bekommert zich evenmin over het feit dat ze jou continu haar achterste laat zien. Dieren zijn altijd zeker van zichzelf en ze voelen zich blij, dus het is hoog tijd dat je ook wat van hun zelfvertrouwen overneemt.

8. Toon dankbaarheid.
Ook al is het een droevige gedachte: er is altijd iemand die het slechter heeft dan jij. Wees dankbaar voor wat je hebt en wie je bent en waardeer de kleine dingen in het leven.

Research: vrouwen met tatoeages blijken meer zelfvertrouwen te hebben:

Reageer op artikel:
8 tips om je zelfverzekerder te voelen
Sluiten