8 voordelen van een veganistisch dieet

To be fair, veganisme is niet voor iedereen, maar misschien is het wel iets om te overwegen als je je er nog nooit in hebt verdiept.

Als veganist eet je alleen nog maar plantaardige etenswaren en moet je naast het vlees ook onder meer vis, kaas en eieren links laten liggen. Een veganistisch leven is even wennen, maar op den duur is het enorm goed voor je lichaam én voor de planeet. Blije planeet plus blije body, wat wil je nog meer?

Let wel op dat je je goed verdiept in voeding en wat je als veganist moet toevoegen om aan de juiste voedingsstoffen te komen. Veel mensen denken dat je veel voedingsstoffen tekort komt met een veganistisch dieet, maar dit hoeft écht niet zo te zijn.

1. Een veganistisch dieet geeft je betere resultaten in de sportschool

Van een plantaardig dieet krijg je meer energie, want vlees en bewerkt voedsel is veel moeilijker te verteren. Het is daarom niet vreemd dat veel atleten zijn overgestapt op een veganistische levensstijl. Bovendien herstellen je spieren sneller na een workout waardoor het altijd productief is.

2. Je valt er op een gezonde manier van af

De reden waarom je afvalt met een veganistisch dieet, is omdat plantaardige ingrediënten over het algemeen weinig vetten bevatten. Dierlijke producten bevatten de meeste (en de slechtste) vetten, dus is de kans groot dat je afvalt als je deze niet meer eet.

3. Het helpt tegen migraine

Als je weleens een migraine aanval hebt gehad, zul je weten dat het niet zomaar hoofdpijn is. Zo’n aanval kan worden getriggerd door bepaalde etenswaren, zoals chocolade, alcohol en kaas. Volgens een onderzoek blijkt nu ook dat veganisten minder last zouden hebben van migraine. 42 mensen met migraine deden mee aan het onderzoek. De ene helft at 26 weken lang veganistisch, en de andere helft kreeg een placebo middeltje. Hieruit bleek dat de veganistische groep veel minder pijn hadden dan normaal.

4. Veganisme helpt tegen stress en maakt je gelukkiger

Het klinkt een beetje abstract, maar toch blijkt dat veganisme je gemoedstoestand kan beïnvloeden. Dit onderzoek uit 2015 laat zien dat je dieet invloed heeft op je stemming, en het veganistische dieet kwam het beste uit de test.

5. Je hormonen komen ervan in balans

Als je last hebt van hormoonwisselingen tijdens je menstruatie, kan een veganistisch dieet de oplossing bieden. Dierlijke producten verhogen volgens deze studie namelijk je oestrogeen-gehaltes, waardoor je moodswings heftiger kunnen worden. Bovendien blijkt ook nog eens dat een plantaardig dieet ervoor zorgt dat je hormonen kalmeren.

6. Het is supergoed voor je huid

Volgens dit onderzoek zorgen zuivelproducten ervoor dat je sneller acne krijgt. Bovendien blijkt ook nog eens dat mensen met een veganistisch dieet bijna zelden last hebben van acne. De kans is dus groot dat dit met elkaar te maken heeft.

7. Je gaat er minder van stinken

Vooral de geur van het zweet onder je oksels wordt sterk beïnvloed door wat je in je mond stopt. Dit heeft allemaal te maken de stoffen die je lichaam uitscheidt. Rood vlees is één van de grootste boosdoeners van vieze luchtjes – en dat laat je als veganist natuurlijk staan.

8. Je BMI is gemiddeld lager dan die van non-veganisten

Je BMI zegt niet verschrikkelijk veel over je gezondheidVolgens verschillende onderzoeken (bijvoorbeeld deze en deze) blijkt dat veganisten over het algemeen een lager BMI hebben dan mensen met een ander dieet.

15 vegan maaltijdsalades voor warme zomerdagen

cosmopolitan

Reageer op artikel:
8 voordelen van een veganistisch dieet
Sluiten