9 essentiële self-care oefeningen waar we allemaal tijd voor moeten vrijmaken

Self-care is hot. Van liever tegen onszelf zijn worden we creatiever, zelfverzekerd en productief. Daarnaast draagt het bij aan onze mentale en fysieke gezondheid. Toch lukt het niet altijd om in ons drukke bestaan genoeg tijd vrij te maken voor een spa-dagje of een bezoek aan een retreat.

Ondanks dat het voelt alsof we geen tijd hebben, kunnen we ons door kleine aanpassingen al een stuk beter voelen. Hoe past een goede self-care routine in jouw schema en waar moet je op letten?

Terug naar de basis

We schreven al eerder over de do’s en don’ts op self-care gebied, maar we kunnen niet vaak genoeg herhalen dat goede self-care bij de basis begint. De basis ligt natuurlijk bij het verzorgen van onszelf. Als we kijken naar hoeveel tijd we eigenlijk écht besteden aan douchen, eten en slapen, valt het behoorlijk tegen. Niet getreurd: deze self-care oefeningen passen perfect in je drukke schema en zorgen ervoor dat ook jij een self-care routine kan managen.

1. Doe iets waar je van houdt

In een wereld waarin we het gevoel hebben dat we al zoveel moeten, worden de dingen die we graag willen vaak als bijzaak gezien. Het is juist belangrijk om wat tijd vrij te maken voor de dingen waar we van houden. Tien minuten lezen of mediteren, een cake bakken, het zal een verschil maken in hoe je je voelt. Blok je agenda en neem de tijd om iets voor jezelf te doen.

2. Breng tijd door met je favoriete mensen

Niks kan op tegen tijd doorbrengen met familie of vrienden. Vaak schiet het erbij in of moeten we weken van tevoren plannen, terwijl een kort telefoontje al wonderen kan verrichten voor je mood. Fysiek afspreken is natuurlijk leuker, dus plan die after-work borrel of de sunday-brunch in.

3. Maak tijd voor je lunch-pauze

Vaak hebben we het zo druk dat we geneigd zijn snel een broodje of salade aan ons bureau te eten. Toch is het belangrijk dat we even een ongestoorde pauze nemen om rustig van ons eten te genieten. Je lichaam zal je dankbaar zijn.

4. Eet lekker en gezond

Als je tijd maakt voor die lunch, zorg dan ook dat je iets lekkers eet. Smaakvol eten draagt bij aan je gezondheid en zorgt ervoor dat al je zintuigen worden geprikkeld. Natuurlijk gaat elke dag een stuk taart te ver, maar af en toe een guilty pleasure zorgt voor wat extra geluk.

5. Draag die geweldige outfit

Veel te vaak bewaren we speciale dingen alleen voor speciale gelegenheden, of het nu designer schoenen zijn of die speciale fles champagne. Maar waarom wachten tot je die schoenen draagt of die fles champagne drinkt? We leven nu en dat mag ook best gevierd worden. Draag de schoenen. Drink de champagne. Cheers.

6. Neem een bad

Vaak douchen of nemen we alleen een bad om onszelf te wassen, waardoor het een praktische oplossing is. En soms hebben we daar zelfs geen tijd voor, waardoor droogshampoo een dagelijks ritueel is geworden. Zorg ervoor dat je af en toe tijd maakt voor een lang, warm bad zodat je kunt relaxen. Jouw mini-spa at home.

7. Ga vroeg naar bed

Nog even een aflevering van die goede Netflix-serie of scrollen door je Instagram-feed. Er zijn genoeg redenen om niet op tijd naar bed te gaan. Toch is vroeg naar bed gaan één van de belangrijkste self-care tips die bijdragen aan je gezondheid. Zelfs dertig minuten extra in bed zullen het verschil maken. Sweet dreams.

8. Leer nee te zeggen

De beste self-care tip is ongetwijfeld om ook eens nee te zeggen. Wees eerlijk als je iets niet wilt, of het nu tegen je vrienden, partner of je baas is. Als je het nodig hebt, zeg dan nee. Het kan soms lastig zijn, maar de mensen in je omgeving zullen je eerlijkheid waarderen.

9. Ga sporten

Een workout is op vele manieren heel goed voor je gezondheid. Je hoeft natuurlijk niet meteen uren te zweten in de gym als je dat niet wilt. Een fijne wandeling of dansen op je favoriete muziek kan je ook heel goed doen en is goed voor je happy hormones.

Popsugar

Reageer op artikel:
9 essentiële self-care oefeningen waar we allemaal tijd voor moeten vrijmaken
Sluiten