Snel afgeleid tijdens werk? Ademhalingsoefeningen helpen je beter te focussen

Yikes, je wil lekker aan de slag gaan met je werk maar je wordt de hele tijd afgeleid. Soms zijn dit je collega’s die een praatje komen maken, maar wanneer je thuis werkt zijn het klusjes in huis of geluiden van buiten. Niet echt een ideale situatie om in te werken. Bovendien is het lastig je concentratie weer terug te vinden als je het eenmaal kwijt bent. Gelukkig is het niet helemaal verloren. Ademhalingsoefeningen helpen je beter te focussen.

Naarmate de uren verstrijken, zakt het concentratievermogen van de mens in. Daardoor worden we ook steeds minder efficiënt.

Neem de tijd voor ademhalingsoefeningen

Maak iedere dag vijftien tot twinig minuten vrij om je te concentreren op je ademhaling. Volgens onderzoek van Trinity College Dublin heeft je ademhaling een grote invloed op je concentratievermogen. Door je ademhaling te controleren doormiddel van ademhalingsoefeningen, heb je ook invloed op je concentratievermogen.

Zoek iedere dag een rustige plek op in je omgeving om even te zitten en je te concentreren op jezelf en je ademhaling. Denk aan een comfortabele fijne plek in huis met weinig geluid van de omgeving. Ergens waar je echt even tot jezelf kan komen.

Stil en comfortabel

Aller eerst is het belangrijkste dat je comfortabel zit. Je hoeft niet in een kleermakerszit te zitten als je dat oncomfortabel vindt. Zorg er wel voor dat je een goede houding aanneemt met een rechte rug en rechte schouders.

Daarnaast wil je geen enkele afleiding hebben in deze omgeving. Laat je telefoon dus even lekker achter in een andere kamer. Doe de deur op slot zodat niemand je per ongeluk kan storen.

Meer bewustzijn

Vervolgens is het zaak je bewust te worden van je ademhaling. Dit voelt de eerste paar keer waarschijnlijk een beetje raar, maar dat wordt vanzelf beter. Na een tijdje wordt het makkelijker om bewust bezig te zijn met je ademhaling.

Adem in via de neus en uit via de mond. Concentreer je op je ademhaling, maar forceer je ademhaling niet te veranderen. Het is natuurlijk als je ademhaling soms wat onregelmatig is.

Rustig ademhalen

Ga rustig door met het bewuste ademhalingsproces en voeg daar vervolgens een zinnetje aan toe om je ademhalen wat meer te controleren. Bij het inademen zeg je, in je hoofd, tegen jezelf: ‘Ik ben dankbaar voor…’ terwijl je uitademt noem je dan iets waar je dankbaar voor bent zoals je vrienden, familie, kinderen of baan.

Sta als je klaar bent niet meteen haastig op. Open rustig je open en ga op een kalm tempo weer door met de rest van je dag. Deze ademhalingsoefening is een fijne manier om rustiger te worden. Niet alleen dat, hierdoor krijg je je concentratie en motivatie om te werken weer terug.

Reageer op artikel:
Snel afgeleid tijdens werk? Ademhalingsoefeningen helpen je beter te focussen
Sluiten