Wil je op een gezonde manier afvallen? Zoveel calorieën zou je minder moeten innemen

‘Je bent wat je eet’ is een uitspraak die we maar wat vaak horen. Voeding is heel belangrijk als je wil afvallen, maar ook als je gezonder wil leven. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je door een lagere calorie-inname snel afvalt, maar ook gezonder wordt. Dit is wat we erover weten.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Calorieën en afvallen

Het woordje ‘moeten’ in combinatie met ‘afvallen’ vinden we altijd een beetje tricky. Je moet natuurlijk nooit iets en afvallen is heel persoonlijk. Dat gezegd hebbende schijnt er wel een bewezen hoeveelheid calorieën te zijn die ervoor zorgt dat je makkelijker afvalt en gezonder wordt.

Een onderzoek dat gepubliceerd is in vakblad Lancet Diabetes & Endocrinology legt het uit. Daar staat dat wanneer je dagelijks driehonderd calorieën minder inneemt, je veel sneller gewicht verliest. Daarnaast zou het ook enorm bijdragen aan je gezondheid, wat natuurlijk al helemaal belangrijk is.

Het onderzoek

Dus, wat voor een onderzoek is dit? Het onderzoek werd gedaan door Duke University in Amerika. Zij onderzochten 218 mannen tussen de 21 en 50 jaar die geen obesitas hebben en zo’n 2.400 calorieën per dag eten.

Ongeveer honderdvijftig mensen uit deze groep gingen voor het onderzoek een dieet volgen. Hierbij namen ze dagelijks zo’n 25 procent minder calorieën in, terwijl de rest van de groep hetzelfde bleef eten. Dit deden ze voor twee hele jaren.

Het resultaat van het onderzoek

Dus, wat bleek uit dit onderzoek? De honderdvijftig mannen hebben het de volle twee jaren vol weten te houden om gemiddeld twaalf procent minder calorieën in te nemen. Het doel was eigenlijk 25 procent, maar dat was niet helemaal haalbaar voor twee jaar.

Dat zij dagelijks ongeveer twaalf procent minder calorieën aten, kwam neer op ongeveer tweehonderd tot driehonderd calorieën. Wat er gebeurde toen zij dagelijks deze hoeveelheid calorieën minder binnenkregen? Ze vielen tien procent aan lichaamsgewicht af en hun gezondheid was ook aanzienlijk verbeterd.

Vandaar dus dat de conclusie is getrokken dat minder calorieën gelijk staat aan zowel gewichtsverlies als een betere gezondheid. Zo heeft het positieve gevolgen voor je cholesterol-gehalte, bloedruk en bloedsuikerspiegel. Hierdoor verminder je de kans op chronische aandoeningen en hartziekten.

Belangrijk om te weten

Wat wel belangrijk is om te benoemen, is dat driehonderd calorieën dus geldt voor volwassen mannen die 2.400 calorieën innamen. Ga dus nu absoluut niet dagelijks driehonderd calorieën minder eten want dat is hartstikke ongezond. Houd eerder een percentage aan mocht je dit willen proberen en kijk naar wat jij makkelijk op een gezonde manier kan missen.

Als je drastisch gaat minderen met je calorie-inname is het altijd belangrijk dat je hierover spreekt met professionals en niet zomaar iets gaat proberen. Want nogmaals, afvallen is persoonlijk en moet vooral gezond gebeuren.

Nieuwsblad

Reageer op artikel:
Wil je op een gezonde manier afvallen? Zoveel calorieën zou je minder moeten innemen
Sluiten