6 gouden tips voor het verliezen van buikvet

Afvallen en buikvet zijn twee dingen die niet snel door één deur gaan. We strijden in de sportschool en veranderen ons eetpatroon, vaak met weinig tot geen resultaat. Afvallen op de buik is een vak apart. Gelukkig zijn er een paar tips en hacks die het net iets makkelijker maken en die delen wij graag.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Tips voor het afvallen op de buik

Sommige tips klinken misschien voor de hand liggend, maar toch werken ze als de beste. Een paar kleine aanpassingen maken vaak een groot verschil.

1. Vermijd suiker en gesuikerde dranken

Suiker bestaat half uit glucose en half uit fructose. Onze levers kunnen per dag slechts een bepaalde hoeveelheid fructose verwerken. Alles wat niet verwerkt wordt, zet je lever om in vet. En aangezien de lever in de buik zit, neemt vooral het vet rondom de lever en op de buik toe.

Probeer dus zo min mogelijk suiker te eten en vooral weg te blijven van gesuikerde dranken, dit zijn de grote boosdoeners. Water is – once again – het antwoord op al je vragen.

2. Focus op de proteïnen

Proteïnen, ook wel eiwitten, zijn erg belangrijk als het om afvallen gaat. Onderzoek heeft uitgewezen dat degenen die meer eiwitten eten 60% minder last hebben van food cravings, het metabolisme beter laten draaien en daardoor tachtig tot honderd calorieën meer verbranden per dag. Ook voorkomt het dat verloren buikvet weer terugkomt.

3. Kokosolie gebruiken

Probeer bakboter te vervangen door kokosolie. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat twee eetlepels kokosolie per dag het buikvet lichtelijk verminderen. Alle beetjes helpen en hiervoor hoef je amper moeite te doen.

4. Meer bewegen

Naast het feit dat bewegen sowieso goed voor je is, helpt het ook mee bij het verbranden van buikvet. Beweging zorgt ervoor dat jouw metabolisme op volle toeren draait en dat je dus ook na het sporten meer calorieën verbrand.

Vetverbranding kan je helaas niet targetten, dus enkel buikspieroefeningen doen heeft geen zin. Kies vooral iets dat je leuk vindt en voorkom dat je bewegen ziet als een ‘straf’.

5. Minder alcohol

Sorry, we willen niet de boeman zijn, maar alcohol is niet handig. Het bezorgt je waarschijnlijk een lollige avond met je vrienden, maar het bezorgt je ook buikvet. Helaas. Het drinken van veel alcohol verhoogt de kans op centrale obesitas, oftewel het hebben van buikvet.

6. Weg met die stress

Stress kan voor buikvet zorgen, omdat het cortisol aanmaakt. Mensen die veel cortisol aanmaken hebben meer eetlust en meer last van abdominaal vet. Vooral bij vrouwen wordt het cortisol vaak omgezet tot vet rondom de taille.

Deze zes dingen helpen je een eind op weg met het verliezen van buikvet. Helaas is er geen wondermiddel of magische truc voor het verbranden van vet, een gezonde levensstijl is key. Gun jezelf dus die yogales of dat uurtje fitness, het is immers voor het goede doel.

HealthlineFood and Motion

Reageer op artikel:
6 gouden tips voor het verliezen van buikvet
Sluiten