Ben je helemaal klaar met je buikje? Dankzij deze tips verlies je sneller buikvet

We willen allemaal gezond leven en er goed uitzien, maar dat is zo makkelijk nog niet. Ben jij bezig met afvallen, maar wil het niet echt lukken? Wellicht pak je het dan verkeerd aan. Wij hebben de belangrijkste tips om buikvet te verliezen op een rijtje gezet.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen

We weten als geen ander hoe het is om niet helemaal lekker in je vel te zitten. Frustrerend is het zeker, vooral als je naar jouw mening hard je best doet om gezond te eten en veel te bewegen. Natuurlijk is het belangrijk om te accepteren wie je bent en om van jezelf te houden. Je bent namelijk perfect zoals je bent en je zou je niet moeten meten aan anderen.

Tips om buikvet te verliezen

Toch is het vaak moeilijk om alles maar te accepteren wanneer je een duidelijk doel in je hoofd hebt. Wil jij bijvoorbeeld van je buikje af? Dat is een moeilijk gebied om af te vallen, maar zeker niet onmogelijk. Hopelijk helpen de volgende tips je.

1. Buikvet verliezen en sporten

Als het aankomt op afvallen zijn er twee dingen echt belangrijk: sporten en gezond eten. Wanneer je een gezond dieet volgt en je daarnaast extra beweegt, verlies je al snel vet. Maar het is moeilijk om te bepalen hoe vaak je moet sporten om af te vallen.

Bij elke verandering die je maakt aan je lichaam -of het nu afvallen of spieren kweken is – is het moeilijk inschatten hoelang je erover doet. Fysiotherapeute Heather Milton zegt: “It depends on the individual. However, best advice includes focusing on getting exercise consistently, more than five days a week, as well as adding resistance training at least two times per week.”

2. Buikvet verliezen en eten

Je weet nu dat je genoeg moet bewegen om van je buikje af te komen. De volgende stap is dus een goed dieet. We kunnen je natuurlijk absoluut niet vertellen wat je wel en niet moet eten, maar het is in ieder geval belangrijk dat je minder bewerkte voedingsmiddelen eet.

Volgens Heather is het ook belangrijk dat je een balans vindt binnen de voedingsstoffen die je consumeert. Ze vertelt: “You should ensure that you get proper macronutrients (proteins, non-saturated fats, and complex carbohydrates) as well as vitamins and minerals to support a healthy metabolism.”

Als je het lastig vindt om te bepalen wat je nu precies moet eten, kan je ook een voedingsschema aanvragen bij specialisten. Zij kunnen je precies vertellen wat jouw lichaam nodig heeft om gezond af te vallen.

Eet je gezond maar val je niet af? Dat kan ook liggen aan stress, slechte nachtrust, medicijnen of je hormonen. In dat geval is het verstandig om even langs de huisarts te gaan.

3. Zolang duurt het voordat je buikvet verliest

Elk lichaam is anders dus een specifiek tijdsframe waarin je afvalt is moeilijk te bepalen. Sterker nog, het is onmogelijk. Heather legt uit: “It is incredibly variable due to variance in stress levels, sleep patterns, genetics and medications — as well as the exercise program and diet followed.”

Over het algemeen zou je volgens diëtist Jason Machosky tussen de 0,2 en 0,9 kilo per week af kunnen vallen. Al met al verlies je een buikje niet van de een op andere dag. Gezonde keuzes maken en genoeg bewegen is het belangrijkst.

Popsugar

Reageer op artikel:
Ben je helemaal klaar met je buikje? Dankzij deze tips verlies je sneller buikvet
Sluiten