Dit is waarom afvallen niet lukt, ook al eet je doordeweeks nog zo gezond

Lobke Killaars 10 dec 2018 Food

Wil je wat afvallen, dan let je waarschijnlijk iets beter op het eten en drinken dat je naar binnen werkt dan normaal. Je doet enorm je best om gezond te eten, maar gunt jezelf af en toe ook flinke cheat days. Dit is waarom je zeker mag genieten die dag, maar niet moet overdrijven. Want helaas maar waar: het kan ervoor zorgen dat jij (bijna) niet afvalt.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Gezond eten doordeweeks, cheat days in het weekend

Wil je dat het cijfer op die weegschaal iets omlaag gaat, dan zorg je waarschijnlijk dat je de juiste dingen binnenkrijgt en met regelmaat sport. Omdat je zo lekker bezig bent, mag je in het weekend best cheaten. Chocoladerepen en flessen wijn komen waarschijnlijk al snel tevoorschijn. Ontzettend logisch en het is he-le-maal oké om van vette hap te genieten. Let alleen wel op dat je het niet overcompenseert.

Het afvallen lukt niet

Het is frustrerend wanneer je af wilt vallen, je best doet, maar het resultaat uitblijft. Eet je door de week gezond, maar in het weekend een stuk slechter? De kans is groot dat (een deel van) het probleem hier ligt. Wij zijn wel de laatste die je vertellen de chips te laten liggen, maar toch is het handig niet all-out te gaan in het weekend. Neem wat chips en een stuk chocola, maar voorkom hele zakken of maaltijden die drie keer zoveel calorieën, vetten, suiker enz. bevatten.

Zorg dus dat je niet doordeweeks bijvoorbeeld 2000 calorieën naar binnen werkt, terwijl dat er in het weekend 7000 op een dag zijn. En laat die wijntjes vooral níét staan. Die verdien je. Dat je het weet.

Deze Instagram post laat het duidelijk zien:

⚠️ Is your Monday to Friday ‘perfectly strict’ and weekends an absolute train wreck⁉️ In the dieting world a restricted Monday-Friday and blow out Saturday-Sunday pattern is a common vicious cycle 🔄 Your body recognises your intake on a periodic basis which is why no matter whether or not it’s the weekend or how ‘clean’ you ate during the week – it still counts and may be hindering your results. 💡 Consider this, if you’re consuming 1200 calories Monday – Friday followed by a 7000 calorie weekend of dine out breakfasts, dense salad lunches, cheat meals, alcohol and treats = your weekly daily average = 1850. This could be the reason you are maintaining/not losing weight provided it may not equate to a calorie deficit for your body. 🔑 Whether it’s alcohol, your favourite dine out meal, chocolate, ice cream etc the key is to maintain a more balanced approach and incorporate these as part of a balanced diet as opposed to weekend blow out. ⚠️ Restrictive dieters find the weekend particularly hard as they have been so strict during the week the weekend becomes a free for all and includes binges and uncontrolled cheat meals. ✅ Diet flexibly, controlled and all the while maintaining a good relationship with food while seeing results 📧[email protected]

3,054 Likes, 491 Comments – Body Transformation Experts (@equalution) on Instagram: “⚠️ Is your Monday to Friday ‘perfectly strict’ and weekends an absolute train wreck⁉️ In the…”

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief

We mogen dan wel niet je crush zijn, maar we willen wel wekelijks in je inbox sliden.

* indicates required


Afvallen? Voeg dit toe aan je ontbijt voor een blijvend resultaat

Reageer op artikel:
Dit is waarom afvallen niet lukt, ook al eet je doordeweeks nog zo gezond
Sluiten