Dit is alles wat je wil weten over het bijhouden van een eetdagboek

Afvallen is niet makkelijk, daar kunnen wij ook over meepraten. Voor veel mensen kan het bijhouden van een eetdagboek enorm helpen bij het verliezen van een paar kilootjes. Overweeg jij ook om een eetdagboek bij te houden? Dit wil je erover weten.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Wat is een eetdagboek?

Als je bezig bent met afvallen, ben je waarschijnlijk iets strenger op wat je allemaal eet op een dag. Toch zijn er vaak genoeg momentjes waarop je per ongeluk iets eet wat je eigenlijk niet had willen eten. Een verjaardagstaartje van een vriendin of een compleet uit de hand gelopen etentje in de stad, om maar iets te noemen.

Daar is niks mis mee natuurlijk, maar als je echt een beetje wil afvallen, is dit niet bevordelijk. Een eetdagboek kan hierbij dus enorm helpen. Het dient eigenlijk als een hulpmiddel om inzicht te krijgen in je eetgewoontes en waar je verbeterpunten liggen.

Misschien kom je erachter dat je te weinig avondeten eet, waardoor je rond 21:00 uur alweer trek krijgt en een reep chocolade wegwerkt. Of misschien zie je dat je te weinig fruit eet, waardoor je te weinig vitamines binnenkrijgt. Een eetdagboek kan je in ieder geval enorm helpen om gezonder te eten. Je wil namelijk niet dat er elke dag snoep of chips op papier staat. Nope, die confrontatie wil je niet aangaan waardoor je dus wel even twee keer nadenkt voordat je dat snoepje eet.

Werkt een eetdagboek echt?

Werkt het bijhouden van zo’n eetdagboek nou echt bij het afvallen? Volgens onderzoek wel. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen minder eten wanneer ze opschrijven wat ze per dag eten. Het onderzoek is gepubliceerd in Journal of the Academy of Nutrition and Dietics, waarbij een jaar lang een groep van 123 vrouwen is gevolgd. De vrouwen uit deze groep die consistent het eetdagboek bijgehouden hadden, waren bijna drie kilo meer afgevallen dan de vrouwen die het eetdagboek niet bijhielden.

Afvallen met een eetdagboek

Nu kun je ervoor kiezen om old school een notitieboekje te kopen en hierin alle tijden op te schrijven met het daarbij behorende eten, maar dat kan ook anders. Apps zoals Lifesum, MyFitnessPal en FatSecret werken ook prima als eetdagboek en zijn veel minder werk.

In de apps vul je alles in wat je op een dag eet. De app geeft daarna aan of het aantal calorieën gezond is en in hoeverre het eten dat je hebt geconsumeerd genoeg vitamines bevat.

Door een dieetdagboek word je je bewuster van je eetgedrag en eetpatroon en word je geconfronteerd met je échte eetgewoonten in plaats van de eetgewoonten die je denkt te hebben. Het proberen waard, dus.

Gezondheidsnet

Reageer op artikel:
Dit is alles wat je wil weten over het bijhouden van een eetdagboek
Sluiten