Afvallen met fitness? Deze 6 tips helpen je een eindje op weg

Wie het winterbulken iets te serieus heeft genomen, voelt nu lichtelijk de zomerstress opkomen. Die winterkilo’s zitten er sneller aan dan je lief is, wij spreken uit ervaring. Om wat vet weg te werken rennen we daarom massaal naar de sportschool. De volgende zes tips gaan je een heel eind op weg helpen als je wil afvallen met fitness.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Tips voor afvallen met fitness

Fitness lijkt misschien simpel, maar dat is het allesbehalve. Eén verkeerde beweging of een verkeerd gewicht en de oefening is meteen niet meer effectief. Om ervoor te zorgen dat de moed je niet al na drie weken in de schoenen zakt, hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

1. Begin rustig aan

Zeker als jij een beginnende sporter bent, is het belangrijk om rustig te beginnen. Jouw spieren schrikken zich rot als ze ineens Hulk-achtige oefeningen moeten verrichten. Bouw de oefeningen en de gewichten langzaam op, het liefst met hulp van een trainer. Ga dus niet van elke dag Netflixen op de bank, naar vijf keer per week in de gym staan. Bouw het langzaam op en laat je lichaam wennen aan het sporten.

2. Zorg voor een gameplan

Een voorbereid mens telt voor twee, zorg daarom voor een goed sportplan. Jezelf een slag in de rondte trainen, zonder te weten wat je doet is niet efficiënt. Zet voor jezelf op een rijtje wat je wilt trainen en wat jouw doelen zijn, hieruit kan een trainer een schema voor je samenstellen.

3. Zorg voor haalbare doelen

We weten allemaal dat het ontzettend demotiverend is als jij jouw doelen niet haalt. Als jij onrealistische doelen stelt voor jezelf, dan kan je trainen als een malle, maar wordt het ‘m simpelweg niet. Stel daarom haalbare doelen voor jezelf om de positieve vibes erin te houden. Vind je het lastig om een realistisch doel te bepalen? De fitnessinstructeurs in de sportschool helpen je hier maar al te graag mee.

4. Houd een dagboek bij

Het bijhouden van een dagboek zorgt ervoor dat jij goed overzicht hebt op hoeveel je sport en hoeveel je eet. Het hoeft heus geen geschreven boek te zijn – mag wel -, er zijn genoeg apps die dit voor je bijhouden. Mocht het afvallen even niet lukken, dan zie je in het dagboek waar je de fout in bent gegaan.

5. Onthoudt dat sporten goed voor je is

Dit klinkt misschien logisch, maar onthoud dat je niet alleen aan fitness doet om af te vallen, maar ook om fit te zijn. Sporten is goed voor het menselijk lichaam en je gaat je stukken energieker voelen. Dit is nog veel meer waard dan die kilo’s die eraf vliegen. Houd dit in je achterhoofd als je het gevoel hebt dat je voor niets sport.

6. Sla geen maaltijden over

Gezond eten is veel belangrijker dan minder eten. Zeker nu je aan het sporten geslagen bent, is het belangrijk dat jouw lichaam genoeg binnenkrijgt. De bloedsuikerspiegel moet op pijl blijven om optimaal te blijven presteren in de sportschool. Maaltijden skippen of te weinig eten is niet the way to go als je graag blijvend resultaat wilt behalen.

Gezondr

Reageer op artikel:
Afvallen met fitness? Deze 6 tips helpen je een eindje op weg
Sluiten