15x manieren om af te vallen waar geen dieet bij komt kijken

Het ketodieet, intermittent fasting of PFC every 3, een kleine selectie uit de diëten die je om de oren vliegen. Welke werkt nou het best en past bij jou? Om het je lekker makkelijk te maken kies je geen dieet, maar kijk je naar deze vijftien manieren om af te vallen.

Je denkt misschien dat het onmogelijk is om af te vallen zonder dieet, maar het kan wel degelijk. Wij vertellen je op welke manieren je dit kan doen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen zonder dieet

Ja, het is echt mogelijk om af te vallen zonder dat er een dieet bij komt kijken. Je hoeft je hiervoor niet per se aan een vast regime te houden. Daarnaast hebben een hele hoop van deze manieren niks met eten te maken, maar met hele andere gewoonten. Pak je notitieboek erbij en schrijf deze tips op, want ze gaan je gegarandeerd helpen.

1. Zet een timer voor je maaltijden

Zet een timer van twintig minuten en maak van jezelf een langzame eter. Dit is namelijk een van de beste gewoontes die je jezelf moet aanleren om af te vallen. Geniet van iedere hap die je neemt en eet je maaltijd totdat de wekker afgaat. Als je je maaltijd in één keer opschranst hebben je hersenen niet de tijd om te bedenken dat je vol zit. Hierdoor is de kans groter dat je veel meer eet dan je eigenlijk nodig hebt. Kom maar door met die wekker.

2. Slaap meer

Voor mensen die iedere nacht meer slapen, is de kans groter dat ze in een jaar ongeveer zes kilo afvallen. Volgens onderzoekers van de universiteit van Michigan doet een extra uurtje slaap wonderen voor je lichaam. Dat extra uurtje slaap vervangt namelijk nutteloze activiteiten zoals een tussendoortje eten en hierdoor val je tot 6% meer af. Daarnaast zorgt minder dan zeven uur slaap per nacht ervoor dat je je eetlust opwekt. Eindelijk een reden om de hele dag in bed te liggen.

3. Serveer meer groenten

Neem bij je maaltijd vanavond drie soorten groenten in plaats van één. Op deze manier kun je veel eten en tóch afvallen. Groenten bevatten vezels en water, dus als je hier veel van eet, eet je toch weinig calorieën. Chill. Kook ze in water of bak ze zonder toegevoegde vetten. Maak het af met wat citroensap of kruiden in plaats van ketchup of mayonnaise. En, hoe meer groente, hoe beter. Winning.

4. Kies voor volkoren

Van volkoren brood en pasta heb je vast al eens gehoord, maar bijna ieder product bestaat ook in een volkoren variant. Zilvervliesrijst en boekweit zijn bijvoorbeeld volkoren (en gezonde) producten. Volkoren producten bevatten minder calorieën én ze hebben een goede invloed op je cholesterolgehalte.

5. Hang je smalle kleren op

Soms is het moeilijk om de motivatie te vinden om af te vallen. In dit geval is het goed om een kledingitem op te hangen wat vroeger altijd je favoriete item was, maar waar je niet meer in past. Zo kijk je iedere dag waar je naartoe wil met je gewicht. Handig hè?

6. Kies voor andere pizza toppings

Als je wil afvallen is het soms heel moeilijk om die lekkere, grote, warme pizza te laten staan. Toch kan je gewoon een pizza eten als je wat kilo’s kwijt wil. Kies voor veel groenten als topping op je pizza en neem een light kaas in plaats van gewone. Maak de pizza zelf, zodat je de bodem ook lekker dun maakt. Hierdoor eet je veel minder calorieën, maar kies je toch je fave dish.

7. Ontwijk suiker

Tegenwoordig zit in bijna ieder product suiker, zelfs in jouw heerlijke bammetje bij de lunch. Suiker is moeilijk te ontwijken, maar drink je vaak frisdrank? Kies dan al-tijd voor de zero versie. Hier zitten ongeveer tien keer minder suikerklontjes in dan in gewone frisdrank. Whut. Om nog gezonder te gaan kies je voor een glas water met citroensap of doe je er wat aardbeien en munt in voor de smaak.

8. Kies voor een lang, smal glas

Waarschijnlijk denk je helemaal niet na over welk glas je moet kiezen voor je drankje. Toch heeft je glas invloed op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt. Als je toch frisdrank of een andere zoete drank wil drinken, kies dan voor het juiste glas. Neem in het vervolg voor een lang, smal glas in plaats van een korter en breder glas. Je drinkt hierdoor tot 30% minder frisdrank. In een lang glas past namelijk minder drinken, ook al lijkt dat niet meteen zo.

9. Drink minder alcohol

Voor de echte party gangers en Bourgondiërs onder ons is deze tip misschien lastig. Toch is minder alcohol drinken heel, maar dan ook heel erg goed voor als je wil afvallen. Eén glas alcohol bevat meer calorieën dan twee boterhammen (wow, wat?). En je drinkt het heel makkelijk weg, dus kies in de toekomst voor een alcoholvrij drankje of ga eens voor Fristi.

10. Eet thuis

Eet minstens vijf dagen van de week gewoon lekker thuis. Buiten de deur eten is één van de grootste redenen dat het mensen niet lukt om af te vallen. En met thuis eten bedoelen we niet dat je je eten bestelt, maar zelf kookt. Je hebt hierdoor veel beter in de hand wat je eet. En als je koken echt heel lastig vindt bestaan er ook voorgesneden groenten en vlees. Gooi het in de pan, roer af en toe om, wacht een paar minuten en je bent klaar.

11. Neem geen eetpauze

Je hebt heerlijk gekookt en eet je maaltijd lekker op, vervolgens ben je bijna klaar met eten en leg je je bestek neer. Laat het op dit moment ook liggen en eet niet verder. Veel mensen beschouwen dit moment als een soort eetpauze en beginnen na vijf minuten weer met eten. We snappen het, die pan met eten staat nog voor je neus, maar je ogen willen liever dan je maag.

12. Eet mint kauwgom

Als je super veel zin hebt in een snack (ja, we kennen het allemaal), eet dan kauwgom met een sterke mint smaak. Op een feestje, als je tv kijkt of als je surft op internet: allemaal gevaarlijke momenten waarop je naar een snack wil grijpen. Door dit kauwgompje denken je hersenen dat je aan het eten bent, waardoor je geen echt eten nodig hebt. Na het kauwen van dit gommetje smaakt alles wat je erna eet heel anders en dat willen we natuurlijk niet.

13. Kies een kleiner bord

Hoe vaak pak jij een lekker groot bord zodat er veel op past? Dit is een grote valkuil voor veel mensen, want als je een groter bord pakt eet je automatisch ook meer. Kies daarom voor een klein bord waar minder op past, hierdoor eet je zo honderd tot tweehonderd calorieën minder. Je ogen spreken niet altijd de waarheid.

14. Eet minder vlees

Niet alleen veel beter voor het milieu, ook heel goed om af te vallen. Vegetarische gerechten bevatten vaak veel minder calorieën dan gerechten met vlees. Burgers van bonen of linzen zitten vol met goede vezels en eiwitten. Daarnaast zitten vegetarische gerechten ook boordevol groenten. Niet alleen super healthy, maar het werkt dus ook om af te vallen.

15. Drink groene thee

Groene thee is niet alleen goed voor als je je grieperig voelt, maar ook om af te vallen. Groene thee zorgt namelijk voor een versnelde vetverbranding en door een grote mok op te drinken zit je ook nog sneller vol. Daarnaast drink je een heerlijk drankje zonder calorieën in plaats van een cola met veel suiker. Wat wil je nog meer?

Er zijn dus een hele hoop manieren en trucjes op af te vallen zonder een heel dieet te volgen. Het is natuurlijk niet nodig om al deze manieren aan te leren, maar door op te letten worden ze een gewoonte en lukt het je beter om af te vallen.

WebMD

Reageer op artikel:
15x manieren om af te vallen waar geen dieet bij komt kijken
Sluiten