Wil je afvallen? Met deze 8 tips kom je sneller op je streefgewicht

Afvallen is niet makkelijk. We kunnen zo ons best doen om fit te worden, zonder dat het altijd even snel resultaat oplevert. Wat dat betreft, details matter. Er zijn tientallen belangrijke do’s en don’ts op het gebied van afvallen waardoor je sneller resultaat bereikt. Slim Living personal trainer Bas van Beest deelt zijn meest bruikbare tips om je te helpen sneller je gewenste gewicht te bereiken.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

1. Zo min mogelijk uit pakjes en zakjes

Zelf koken is een hele goede stap voor het verliezen van gewicht en bij gezond leven over het algemeen. Kant-en-klaar maaltijden kunnen veel meer ongezonde ingrediënten bevatten dan je denkt, hoe gezond het gerecht ook lijkt. “Om overbodige verzadigde vetten, suikers en zout te voorkomen, is een verse maaltijd koken een veel beter idee,” aldus Bas van Beest. Daarnaast krijg je met een verse maaltijd natuurlijk veel meer gezonde voedingsstoffen binnen.

2. Minderen in suikers en granen

Suikers en granen zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel gaat schommelen. Dit kan de vetverbranding blokkeren, waardoor het afvalproces wordt vertraagd. Dat is natuurlijk zonde van je harde werk. Pas dus vooral wat beter op met dingen zoals snoep, chocola, brood en pasta.

3. Vezels

Naast dat vezels je darmen in balans houden en heel gezond zijn, geven ze je ook een langdurig gevuld gevoel. Hierdoor kan je minder eten zonder hongergevoelens te krijgen. Peulvruchten, noten, groentes, fruit en bijvoorbeeld lijnzaad zijn een goede keus.

4. Gezond snacken

Snacken is iets waar we eigenlijk liever geen afstand van willen nemen tijdens het afvallen. Dat hoef je dan ook zeker niet te doen. Als je ervoor zorgt dat je went aan gezonde snacks, is er niks aan de hand. Dingen als (gedroogd) fruit, groentes met hummus, noten, groentechips, popcorn en pure chocolade kun je prima eten op snackmomenten. Natuurlijk alles met mate, maar bij het eten van deze snacks hoef je je niet schuldig te voelen.

5. Dagelijkse wandeling

Wandelen is een fijne manier om te ontspannen, je gedachten op een rijtje te krijgen en een frisse neus te halen. Maar volgens Bas is het ook een hele goede manier om in beweging te blijven en extra calorieën te verbranden. “Een wandeling per dag is goed vol te houden en kan echt het verschil maken,” vertelt Bas.

6. Krachttraining in plaats van cardio

Door vaker cardio in te wisselen voor krachttraining, verbrand je sneller lichaamsvet. Zo verbrand je niet alleen energie bij het uitvoeren van de oefeningen, maar ook voor het herstelproces en bij het onderhouden van opgebouwde spiermassa heeft je lichaam extra energie nodig.

“Daarnaast zorgt krachttraining voor een beter hormoonbalans, wat wederom vetverbranding bevordert,” meldt Bas van Beest. Je kan ook samen met een personal trainer als Bas aan de slag met een trainings– en voedingsschema om jouw doelen voor 2020 te bereiken. Je kunt een bodyscan aanvragen via [email protected]

7. Sporten met een maatje

Het volhouden van een sportroutine is voor veel mensen een hele opgave. Soms lukt het gewoon écht niet om jezelf te motiveren. Een goede tip van Bas om gemotiveerd te blijven, is om samen met iemand anders te sporten. Het is niet alleen gezellig, maar als je een beetje overeenstemmende doelen hebt, kunnen jullie elkaar zeker helpen met het verkrijgen van die dream body.

8. Sleep, sleep, sleep

In je slaap worden veel hormonen aangemaakt, waaronder het groeihormoon. Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam energie uit vetreserves kan halen. Daarnaast helpt slaap je hormonen in balans te houden. Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je verzadigingsgevoel in de war raakt en je hongergevoel toeneemt. Ook voor gewicht verliezen is slaap dus een must.

Wil jij graag persoonlijk advies van Bas of zijn collega’s? Slimliving is gevestigd in het W Hotel op de Spuistraat in Amsterdam.

Reageer op artikel:
Wil je afvallen? Met deze 8 tips kom je sneller op je streefgewicht
Sluiten