Afvallen zonder gedoe? Bij dit extreem makkelijke dieet heb je alleen je handen nodig

Het vinden van de juiste manier om wat kilo’s kwijt te raken is soms een behoorlijke opgave. Want wat mag je nou eten? En hoeveel? Het blijft een vraagteken. Dat vraagteken wordt wat duidelijker dankzij ‘het makkelijkste dieet ooit’ waar je alleen je handen bij nodig hebt. Dit klinkt té mooi om waar te zijn – we know –  maar we leggen je graag uit hoe dit werkt.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen met het Scandi Sense Dieet

Afvallen met je handen, wat moeten we ons daarbij voorstellen? Het Scandi Sense dieet, ook wel het ‘handjesdieet’ draait om het afmeten en afwegen van voedsel. Omdat het niet realistisch is om overal een weegschaal of maatbeker mee naartoe te nemen, meet je het voedsel af met je handen. De Scandinavische diëtiste Suzy Wengel viel binnen tien maanden 38 kilo af met dit zelfbedachte dieet. Dit dieet was bij Suzy zo succesvol dat ze besloot er een boek over te schrijven en dat werd meteen een hit.

#selfie at @schiphol #nofilter Goodbye Holland hello Denmark #sensekost #suzywengel #scandisensediet #hetscandisensedieet #schlankmitdemhandvollprinzip #author #authorlife

598 Likes, 22 Comments – Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on Instagram: “#selfie at @schiphol #nofilter Goodbye Holland hello Denmark #sensekost #suzywengel…”

Meten (met je handen) is weten

Volgens Suzy meet je met de handpalmen precies af hoeveel je zou moeten eten per maaltijd. De maat van je handen wordt bepaald door de lengte en bouw van je lichaam. Dat betekent dat grote mensen ook grotere handpalmen hebben en dus iets meer moeten eten, voor kleine mensen geldt hetzelfde. Hiermee val je gemiddeld 400 tot 800 gram per week af. Geen crash-dieet dus, gelukkig.

🇬🇧one day with #scandisensediet 🇩🇰 en dag med #sensekost 🇬🇧You can split your meal-boxes and eat a snack or two during the day. But try sticking to three meal-boxes the first fourteen days👍🏻 🇩🇰Du kan dele dine spisekasser efter behov – og spise et eller flere mellemmåltider. Men start de første 14. dage med tre spisekasser👍🏻

512 Likes, 5 Comments – Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on Instagram: “🇬🇧one day with #scandisensediet 🇩🇰 en dag med #sensekost 🇬🇧You can split your meal-boxes and eat a…”

Even to the point, hoeveel zou je moeten eten per maaltijd? Hieronder vind je een handig overzicht.

Groenten – 1 á 2 handen

Een handje groenten per maaltijd is essentieel, maar neem gerust een tweede hand als je dit lekker vindt.

Proteïnen – 1 hand

Eén hand proteïnen per maaltijd moet voldoen, doe dit bij minstens twee van de drie maaltijden per dag. Onder proteïnen vallen vlees, kip, vis, schelpdieren, eieren, kaas (geen vette) of bonen. Wat Suzy men op het hart drukt is dat je wel na moet denken dat het gezond is wat je eet. Dus een handje gebakken bacon of salami laat je liever achterwege.

Koolhydraten – 1 hand

Met koolhydraten bedoelt Suzy brood, pasta, rijst, aardappelen, ontbijtgranen en fruit. Ga je er helemaal voor? Voor een koolhydraatarm dieet vervang je de koolhydraten voor een extra handje groeten of proteïnen.

Vet

Olijfolie afmeten in je handpalm is geen succes, daarom meet je de vetten per maaltijd met eetlepels. Per maaltijd eet je één tot drie eetlepels vet. Denk hierbij aan olijfolie, noten, zaden, pitten, avocado, mayonaise, jus, boter, room, vette kaas en pure chocolade.

Zuivel

Suzy adviseert ons om per dag maximaal 300 milliliter zuivel te nemen, naast de maaltijden. Denk er wel aan dat er niet veel suikers in zitten en dat het een laag vetpercentage heeft. De straciatella kwark zit er dus niet in, helaas.

Drinken en snacken

Zoals iedere health-guru op de wereld, raadt ook Suzy dringend aan om 1,5 liter water per dag te drinken. Ook zwarte koffie, thee en caloriearme frisdranken zijn toegestaan. Zelfs een biertje of wijntje mag, als het maar met mate is. Ook snoepen is niet verboden, als je dit daarna compenseert met de volgende maaltijd. Wij beginnen steeds meer van Suzy te houden.

Hieronder zie je hoe de maaltijden van het Scandi Sense dieet eruitzien. Eerlijk is eerlijk, daar zeggen wij geen nee tegen.

Vil du også have tilsendt en gratis ugeplan i næste uge? Så tilmeld dig nyhedsbrevet på sensekost.dk Her er tortillapizzaen fra lørdag aften: Tilberedningstid 15 minutter Mængde: 1 person 1 lille dåse koncentreret tomatpuré (70 g) 1 tortillawrap, fuldkorn 50 g spidskål 1 lille løg 4 skiver mager ost, maks. 30+/17 % 70 g skinke i strimler 1 spsk. oregano 1 håndfuld frisk spinat 1 spsk. pesto (15 g) Smør tomatpuré på tortillawrappen. Skær spidskålen i strimler og løg i tynde skiver, fordel det på tortillaen. Skær osten i små tern og fordel dem på pizzaen sammen med skinke. Krydr med oregano. Bag pizzaen i en varm ovn ved 220 grader i cirka 8-12 minutter, til osten er smeltet. Skær spinaten i strimler og drys dem på pizzaen ved servering. SÅDAN ER FORDELINGEN EFTER SENSE-SPISEMODELLEN HÅNDFULD 1 + (2): Spidskål, løg, spinat HÅNDFULD 3: Ost, skinke HÅNDFULD 4: Tortillawrap FEDT: Pesto SMAGSGIVERE: Tomatpuré, oregano Måltidet fylder: En spisekasse. Der er brugt en stor håndfuld 3, fordi der er valgt en mager ost frem for en fed ost. Der er til gengæld kun brugt en spiseskefuld fedt. Der er plads til at du spiser lidt ekstra grønt på din pizza. ENERGIFORDELING Energi 640 kcal ‧ Protein 48 g ‧ Kulhydrat 50 g ‧ Fedt 25 g ‧ Kostfibre 11 g #ugeplan #sensekost #scandisensediet #vægttab #sundhed 🇬🇧 SCANDI SENSE MEAL BOX HANDFUL 1 + (2): Cabbage, onion, spinach HANDFUL 3: Cheese, ham HANDFUL 4: Tortilla wrap FAT: Pesto FLAVOURINGS: Tomatopaste, oregano Udviklet af @miaschwab og @michellhaugaard og redigeret af Lotte Noe og #suzywengel

710 Likes, 12 Comments – Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on Instagram: “Vil du også have tilsendt en gratis ugeplan i næste uge? Så tilmeld dig nyhedsbrevet på…”

Tag et kig på @sensekassen fra @aarstiderne og bliv inspireret💚 Take a look at the beautiful pictures of #sensekost on this profile @sensekassen #scandisensediet #suzywengel #aarstiderne #sponsoreret @aarstiderne #sundhed #deslanketøser #kostvejleder #healthyfood

375 Likes, 5 Comments – Suzy Wengel (@senseslankmedfornuft) on Instagram: “Tag et kig på @sensekassen fra @aarstiderne og bliv inspireret💚 Take a look at the beautiful…”

Waarom je dieet belangrijker is dan sporten als je blijvend wilt afvallen

Gezond aan TafelLibelle

Reageer op artikel:
Afvallen zonder gedoe? Bij dit extreem makkelijke dieet heb je alleen je handen nodig
Sluiten