Is intermittent fasting slecht voor je spieren? Experts geven het antwoord

Ben je bezig met afvallen? Dan heb je misschien weleens een specifiek dieet overwogen. Er zijn namelijk talloze diëten die ervoor zouden zorgen dat je op een gezonde manier gewicht verliest, waaronder intermittent fasting. Toch vragen we ons af of dit dieet negatieve effecten heeft op de opbouw van je spieren. Experts geven het antwoord.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Wat is intermittent fasting

Eerder schreven we al over de do’s en don’ts op gebied van intermittent fasting. Mocht je dat gemist hebben, leggen we je natuurlijk graag nog even uit wat dit dieet inhoudt.

Intermittent fasting houdt in dat je doet aan vasten voor een bepaalde periode. Binnen specifieke uren mag je dus juist wel of niet eten. Dit zorgt ervoor dat je lichaam in een nuchtere staat vet verbrandt. Zo kiezen veel mensen die dit dieet volgen ervoor om binnen acht uur al hun maaltijden te eten, waardoor ze zestien uur niks eten.

Op deze manier shift je lichaam tussen het verbranden van glucose en koolhydraten en het verbanden van vet om energie te krijgen. Als je wil afvallen, is dit dieet dus erg effectief. Toch zitten er ook nadelen aan deze methode.

Lees ook: Dit wil je weten – de grootste leugens rondom afvallen

Het effect op je spieren

Intermittent fasting kan ervoor zorgen dat je spierkatabolisme krijgt, wat inhoudt dat je lichaam je spieren begint te verbranden voor energie. En dat is natuurljk niet iets wat je wil.

Diëtist Jason Machowsky vertelt: “From a baseline perspective, the way to maximise muscle protein synthesis (het natuurlijke proces waarin je lichaam proteïne produceert om spierschade op te lossen en spiergroei te stimuleren) is to technically have some protein every three to five hours. So, if you’re not eating for 12 hours, you know you’re entering into some state of muscle catabolism.”

Er is dus een kans dat een deel van je spieren verloren gaat wanneer je aan het vasten bent. Toch is het risico niet heel groot. “There are so many other factors to consider as far as whether that brief period of catabolism is really going to be detrimental to your long-term lean body mass,” legt Jason uit.

Waar moet je rekening mee houden

Volgens Jason is het belangrijk om rekening te houden met het aantal calorieën dat je inneemt en de hoeveelheid proteïne die je binnen krijgt tijdens de uren waarin je mag eten. Krijg je genoeg calorieën en proteïne binnen tijdens de uren waarin je eet? Zo ja, dan is de kans klein dat je een grote hoeveelheid aan spiermassa verliest. “The primary thing I tell people is if you’re intermittent fasting, you’re really restricting your ability to eat an adequate amount of calories and protein to a narrow window of the day, so you need to be more mindful and make sure that you are getting those things in during that period,” vertelt hij.

Daarnaast is het ook geen weggegooide tijd om tijdens je dieet veel aan krachttraining te doen. Op die manier houd je je spieren sterk. Kortom: wil je afvallen met intermittent fasting? Eet dan genoeg calorieën en proteïne en zorg dat je je spieren traint.

Popsugar

Reageer op artikel:
Is intermittent fasting slecht voor je spieren? Experts geven het antwoord
Sluiten