5x veelgemaakte fouten tijdens het keto-dieet en hoe je ze voorkomt

Grote kans dat je er weleens van hebt gehoord: het keto-dieet. Het is een enorm populair dieet dat ervoor zou zorgen dat je zonder problemen afvalt. Het klinkt ideaal, maar het moet wel streng gevolgd worden. Dit zijn de grootste fouten die gemaakt worden tijdens afvallen met het keto-dieet.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Wat is het keto-dieet?

We schreven eerder al wat het keto-dieet precies is, maar voor de zekerheid vertellen we het kort nog een keertje. Het keto-dieet a.k.a. het ketogene dieet a.k.a. een streng koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij je veel gezonde vetten eet. Vervolgens eet je een kleinere hoeveelheid eiwitten en eet je zo min mogelijk koolhydraten. Het resultaat van dit dieet is dat je lichaam in ketosis gaat. Dit is een staat waarin je lichaam vet verbrandt om aan energie te komen.

Een paar kleine fouten maken tijdens dit dieet kan er al snel voor zorgen dat je lichaam bijvoorbeeld niet in ketosis gaat. Dit zijn de grootste fouten die gemaakt worden tijdens het afvallen met een keto-dieet.

1. Niet weten hoeveel je mag eten

Het fijne aan het keto-dieet is dat je in principe je calorieën niet hoeft te tellen. Toch is het niet één groot feest en moet je ervoor zorgen dat je niet meer calorieën eet dan je verbrandt. Als dit het geval is, lukt afvallen namelijk niet. Dankzij het ketogene dieet neemt je eetlust vaak sowieso al af, waardoor je niet teveel gaat eten.

Goed, omdat het een beetje een grijs gebied is, is het dus voor de zekerheid handig om te berekenen hoeveel calorieën jij mag eten. Dit kan je doen met de keto calculator.

2. De eiwitten vergeten

Bij dit dieet ligt de focus op koolhydraatarm eten. Koolhydraten zorgen er namelijk voor dat je vocht vasthoudt en juist aankomt. Toch is het belangrijk om eiwitten ook niet te vergeten. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je je verzadigd voelt, wat er weer voor zorgt dat je minder gaat snacken.

Ze zijn essentieel voor je lichaam omdat ze ook zorgen voor de opbouw van cellen. Zeker wanneer je bezig bent met afvallen, is het belangrijk dat je eiwitten inneemt. Doe je dit niet, dan gaat je lichaam energie halen door je spiermassa te verbranden en dat wil je natuurlijk niet. Helemaal geen eiwitten? Dan zou je lichaam niet goed functioneren.

3. Te weinig slaap

We weten dat je er niet altijd iets aan kan doen, maar te weinig slaap is niet bevordelijk als je gewicht wil verliezen. Ben je bezig met het keto-dieet, maar val je maar niet af? Dan zou het zo kunnen zijn dat jij niet genoeg slaap krijgt.

Te weinig slaap betekent namelijk dat er minder groeihormoon aangemaakt wordt door je lichaam. Dat is niet alles, want er ontstaat dan ook een afname van het leptine niveau. Dit is een hormoon dat aan je hersenen vertelt in hoeverre je honger hebt. Hoe minder nachtrust, hoe meer signalen dit hormoon aan je hersenen geeft. Het resultaat? Je eet veel meer dan je nodig hebt.

4. Teveel alcohol

Ben je bezig met afvallen, dan weet je dat het niet bepaald bevordelijk is als je elke avond vijf baco’s achterover gooit. Sterker nog, elke avond een wijntje is ook geen goed idee. Alcoholische drankjes bevatten altijd veel calorieën, waardoor je al snel boven je dagelijkse doel zit.

Naast het hoge aantal calorieën zitten er nog meer nadelen aan drank. Het zorgt er namelijk ook voor dat je eetlust toeneemt en je zelfcontrole afneemt (ja, echt). Hoe meer glazen alcohol, hoe eerder je geneigd bent een pizza te eten de volgende dag. In principe is hier niks mis mee, maar wel als je het keto-dieet streng volgt.

5. Niet genoeg vezels

Vezels zijn enorm belangrijk voor je lichaam. Tijdens het ketogene dieet krijg je sowieso al minder vezels binnen omdat je onder andere geen brood en ontbijtgranen meer eet. Omdat je deze bron al mist, is het belangrijk dat je je vezels uit andere voedingsstoffen haalt.

Als je wil afvallen is het daarom slim om veel groenten en andere vezelrijke producten zoals noten binnen te krijgen. Blijf je het lastig vinden om vezelrijk te eten? Schaf dan voor de zekerheid een vezelsupplement aan. Afvallen moet namelijk vooral gezond gebeuren.

Keto

Reageer op artikel:
5x veelgemaakte fouten tijdens het keto-dieet en hoe je ze voorkomt
Sluiten