Emma Vloeimans
Emma Vloeimans | LinkedIn Post 20 jun 2019

Afvallen als een pro: manipuleer je hersenen en overwin je lekkere trek

Wil je afvallen maar verlies je keer op keer van de lekkere trek? Herkenbaar, de verleidingen zijn immers ook overal. Als je wat kilo’s kwijt wilt, dan is het verstanding om de snacks te laten staan (zeker als deze uit de frituur of de gemiddelde snoepautomaat komen). Maar er is nog hoop, want met onderstaande tips en tricks manipuleer jij je brein in een handomdraai en weet jij binnenkort niet eens meer wat snacken is.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Afvallen en lekkere trek

Afvallen en lekkere trek zijn vijanden van elkaar. Tuurlijk mag je af en toe een cheat meal of gewoon wat lekkers eten, maar over het algemeen gaan de twee niet goed samen. Om af te vallen moet je namelijk een energietekort creëeren, wat inhoudt dat je minder energie binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Dit doe je door of veel te sporten (en je gezonde versie van je ‘normale’ eetpatroon aan te houden) of door minder te eten – al kan een beetje beweging natuurlijk geen kwaad.

Wat is ‘lekkere trek’?

Peter Hall, Ph.D. van Waterloo University legt uit hoe we aan lekkere trek komen. Volgens onderzoek komt het door alle zintuiglijke prikkels en waarnemingen die we op een dag ontvangen en moeten verwerken. Dit kan een commercial zijn over de nieuwste pizza of wanneer je langs een warme bakker loopt en de croissants je naam roepen. Omdat je de geur of het beeld herkent, wordt je geheugen aangewakkerd en wil je lichaam deze sensatie opnieuw ervaren. Kortom: je stapt de bakkerij binnen en koop een croissant (of twee).

Wil je af van alle verleidingen en niet toegeven aan je lekkere trek? Dan zijn er een aantal scenario’s die je voortaan kunt herkennen en manieren om te winnen van je brein.

Afvallen lekkere trek
Unsplash Unsplash

Situatie: drang om te eten

Zoals bovenstaand voorbeeld: je ruikt de geur van versgebakken broodjes en de verleiding is moeilijk of niet te weerstaan.

Oplossing

Soms hoeft het niet heel moeilijk te zijn. Voorkom teveel prikkels. Loop je elke dag langs je favoriete bakker? Neem een andere route. Weet je dat je je altijd laat verleiden door de (ongezonde) bonusaanbiedingen bij je supermarkt? Maak van tevoren een boodschappenlijst en hou je hieraan. Onthou dat je hier op de lange termijn alleen maar profijt van hebt.

Situatie: door je dieet heb je nóg meer drang om te eten

De orbitofrontale cortex – oftewel een deel aan de voorkant van je hersenen – zorgt ervoor dat je lekkere trek hebt. Op basis van de koppeling die je hersenen maken met je geheugen, maak jij (onbewust) de beslissing om iets lekkers te snacken of niet.

Oplossing

Ook hierbij helpt het om jezelf niet te martelen en met een grote boog om je favoriete restaurant, bakker of supermarktschap heen te lopen. Daarnaast is het verstandig om een alternatief te zoeken, zoals een aflevering van je favoriete serie kijken, iemand opbellen of een rondje te wandelen. Wedden dat je daarna bent vergeten dat je trek had?

Afvallen lekkere trek
Unsplash Unsplash

Situatie: je hebt je eetgewoonten niet onder controle

Hoe graag je ook wilt afvallen, soms heb je fases waarin je jouw eetgewoonten niet onder controle hebt. Dit komt door een ander gedeelte aan de voorkant van je hersenen. Dit deel is ook verantwoordelijk voor de lange termijneffecten van je acties en gedrag.

Oplossing

Voordat je je vergrijpt aan een donut: denk eens goed na over de lange termijn. Maakt deze donut je echt gelukkig, ook over een maand? Waarschijnlijk word je er niet echt blij van als je op dit moment terugkijkt. De kans is groot dat je over een uur al spijt hebt.

Let er verder goed op dat je voldoende slaapt en weinig stress hebt. Hierdoor werken je hersenen minder goed en hebt je meer behoefte aan zoetigheid of ongezond eten.

Situatie: je snackt met mate

Snacken met mate is schadelijker dan je denkt. Een hapje van een kroket zorgt er namelijk voor dat je lichaam de herinneringen aan dit lekkere eten activeert, waardoor je alleen maar trek krijgt in meer.

Oplossing

Heel simpel: niet. doen. Stop ermee. Met mate snacken kan niet, want je doet jezelf tekort. Je kan af en toe prima een kroket of andere snack nemen, ga er gerust voor, maar ga niet voor het halve werk. Zo eindig je niet met drie kaassouflés in je maag. Door wat vaker te gaan sporten activeer je bepaalde gebieden in je hersenen. Dit komt doordat je door te bewegen meer zuurstof in je bloed krijgt en goede hormonen en glycogeen wordt aangewakkerd. Kortom: een oppepper voor je brein.

Manners

Reageer op artikel:
Afvallen als een pro: manipuleer je hersenen en overwin je lekkere trek
Sluiten