Afvallen? Hou je dan aan deze 7 simpele life hacks

Afvallen kan moeilijk zijn en is niet voor iedereen weggelegd – en is bovendien lang niet altijd nodig. Wil jij toch een paar kilo’s kwijt, zit je even niet lekker in je vel of heb je jezelf heel erg laten gaan tijdens een vakantie? Dan kunnen onderstaande zeven tips je helpen om weer in vorm te komen zonder al teveel moeite te hoeven doen.

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar niet te licht over gedacht dient te worden. Wij hebben body positivity hoog in het vaandel staan en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen lekker in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te verkrijgen en behouden als je daarnaar op zoek bent.

Simpele tips bij het afvallen

Als je blijvend op gewicht wil blijven of blijvend wil afvallen, dan zijn er bepaalde maatregelen nodig. Liever gezegd: je moet hiervoor je levensstijl aanpassen. Onderstaande life hacks zijn hierop gericht en bovendien makkelijk toe te passen in je dagelijkse routine, dus doe er je voordeel mee.

1. Drink een groot glas water voor elke maaltijd

Je weet het vast wel: door een groot glas water te drinken voor elke maaltijd, zit je sneller vol. Daarnaast zorgt het volgens dit onderzoek voor een snellere spijsvertering. Double win.

2. Drink zwarte koffie

Onderzoek van de Universiteit van Wageningen toont aan dat het drinken van koffie de spijsvertering bevordert en ook je vetverbranding omhoog stuwt. Drink je koffie zwart om de voordelen te behouden en geen extra calorieën binnen te krijgen. Hou je niet van koffie? Dan biedt groene thee dezelfde voordelen.

3. Afvallen met intermittent fasting

We schreven al eerder alles wat je moet weten over intemittent fasting. Bij intermittent fasting vast je gedurende een periode van (vaak) zestien uur, waarna je acht uur lang alles mag eten. Let wel op: als je jezelf in die acht uur volstopt met brownies en donuts, dan schiet je natuurlijk weinig op.

4. Eet van een kleiner bord

Eten van een kleiner bord helpt je bij het beperken van je calorieën, omdat je minder eten opschept. Dit heeft te maken met de zogenaamde Delboef-illusie, die we je in dit artikel haarfijn uitleggen. Dat wordt dus dineren van je ontbijtbordje.

5. Hou een eetdagboek bij

Een eetdagboek bijhouden maakt je bewuster van wat je op een dag in je mond stopt. Eet jij bijvoorbeeld meer als je stress hebt? Noteer dan wat je eet en ontdek patronen om ze vervolgens te doorbreken.

6. Doe aan krachttraining

Krachttraining helpt je niet alleen bij spieropbouw, maar draagt ook bij aan je vetverbranding. In dit onderzoek vonden de onderzoekers dat krachttraining bijdraagt aan het behoud van vetvrije massa en het energieverbruik van je lichaam in ruststand verhoogt. Wat wil je nog meer?

7. Eet meer eiwitten

Eiwitten zorgen voor een vol gevoel en dragen bij aan je spieropbouw. Spieren dragen op hun beurt weer bij aan een hogere vetverbranding, wat de cirkel weer rond maakt.

Lees ook: Om de dag vasten kan helpen bij afvallen en een gezonde levensstijl

Manners

Reageer op artikel:
Afvallen? Hou je dan aan deze 7 simpele life hacks
Sluiten